سرطان 19, 1396 17:00 Asia/Kabul
  • آمریکا عامل جنگ و تولید مواد مخدر در افغانستان

کارشناس ارشد سیاسی و نظامی افغانستان، آمریکا را عامل اصلی جنگ ، تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان دانست .

خبرنگار صداوسیما(دوشنبه) در گفتگوی تلفنی با "وحید مژده " کارشناس ارشد امور اجتماعی-فرهنگی سیاسی و نظامی افغانستان درخصوص برگزاری هفته وحدت برای مبارزه با مواد مخدر در کابل گفت ، این گونه برنامه ها برای مبارزه با مواد مخدر نتیجه ندارد زیرا مبارزه با مواد مخدر درافغانستان نیاز به اراده ای جدی دارد نه برنامه های نمایشی.

"وحید مژده " با اشاره به سمپاشی مزارع کشت خشخاش در افغانستان از طرف هواپیماههای آمریکا افزود، قاچاقچیان مواد مخدر و یا کشاورزان که وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان می خواهد با آنها مبارزه کند مشکل اساسی نیستند ، بلکه مشکل اصلی خود آمریکاییها هستند.

این کارشناس افغان با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان در سالهای اخیر خاطرنشان کرد ،اگر غرب یا آمریکا واقعا" اراده مبارزه با مواد مخدر دارند ،کافی است جلوی انتقال مواد شیمیایی که برای تبدیل تریاک به هرویین مورد استفاده قرار می گیرد را بگیرند.

وی افزود: این مواد شیمیایی از طریق هواپیماهای نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)و آمریکا به افغانستان انتقال داده می شود.

افغانستان، بزرگ ترین تولید کننده مواد مخدر در جهان است و در حال حاضر حدود سه میلیون و ششصد هزار نفر، در این کشور معتاد به مواد مخدر هستند.

آمریکا و انگلیس در 15 سال گذشته با حضور نظامی در افغانستان نقش اساسی وآشکاری درافزایش تولید مواد مخدر دراین کشوردارند. 

کلیدواژه