سرطان 31, 1396 11:26 Asia/Kabul

در همایشی که به مناسبت چهلمین روز شهادت 10 تن از علمای و روحانیون غرب افغانستان در یک حمله تروریستی در مقابل مسجد جامع بزرگ شهر هرات صورت گرفت، بار دیگر اقدامات تروریستی محکوم و از دولت افغانستان خواسته شد تا عاملان اینگونه جنایات به اشد مجازات محکوم شوند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این همایش که در آن علما، روحانیون، شخصیت‌های علمی و دانشجویان حضور داشتند در منطقه جبرئیل در غرب شهر هرات برگزار شده بود ضمن تجلیل از مقام والای شهید، شهادت یک اصل جدایی ناپذیر در پیروزی و سربلندی در دنیا و آخرت عنوان شدد.

حجت الاسلام والمسلمین، احمدعلی جبرئیلی، مسئول اجرایی مدرسه علمیه صادقیه هرات، در این گردهم آیی از شهدا به عنوان ناجیان دین خدا نام برد و تاکید کرد این شهادت است که عزت وسربلندی را به بار میاورد.

وی با بیان اینکه  دشمنان دین خدا، خواستند تا با حمله به مساجد و ترور علمای دین، وحدت میان شیعه و سنی را بر هم زنند ولی روی سیاه شده و به خواسته‌های خود نرسیدند، گفت: مسلمان در اقصا نقاط جهان اکنون به بیداری کامل و آگاهی صحیح از مسائل رسیدند و به دشمنان قسم خورده اسلام اجازه نخواهند داد تا با طرح برنامه های اختلافی میان مذاهب و انجام اعمال تروریستی باعث تفرقه و نفاق در بین امت اسلامی شوند.

جبرئیلی در بخش از این سخنرانی ارگان‌های دولتی و امنیتی افغانستان را به توجه بیشتر به مسایل مهم از جمله حراست از مساجد، مراکز علمی و حفاظت ازعلما و روحانیون ترغیب کرد و از ادارات عدلی و قضایی خواست تا عاملین رویدادهای تروریستی که در اثر آن عده ای از علمای اسلام شهید و زخمی شدند را به اشد مجازات محکوم کنند.

این روحانی با انتقاد از عدم توانایی نیروهای امنیتی در خصوص شناسایی و بازاداشت حملات تروریستی در هرات گفت :  تا کنون ارگان‌های امنیتی نتوانسته‌اند عاملان حمله بر مساجد و روحانیون را دستگیر کنند و سکوت مردم نسبت به این کم کاری‌ها، به معنای فراموش کردن این اتفاقات نیست.

جبرییلی از آحاد ملت مسلمان افغانستان خواست تا با حفظ وحدت و یکپارچگی نگذارند دشمنان مردم به اهداف شوم خود برسند.

وی هشدار داد، کسانی که اقدام به انجام چنین حملاتی می‌کنند فقط منتظرند تا اختلافات در بین مردم ریشه دوانیده و پس از آن این اختلافات منجر به درگیری و سرانجام بحران شود.

 در این همایش هم چنان تاکید شد که  شیعه و سنی برادر یکدیگرند و جدایی آنان و ایجاد اختلاف در بین آنان امکان پذیرنیست و دشمنان اسلام خوب بدانند که تلاش آنان برای برهم زدن این روابط نیک جز تلف کردن وقت چیز دیگری حاصلشان نخواهد شد.

 یازدهم ماه رمضان بود که انفجاری نسبتا نیرومند در ضلع شمالی مسجد جامع بزرگ هرات، سبب شهادت 10 تن از علمای شیعه و سنی وجراحت 17 تن دیگر شد.

رئیس شورای علمای تشیع ولسوالی انجیل هرات در جمع شهدای این رویداد بود و رئیس عمومی شورای علمای شیعه این ولایت نیز زخمی شد.

این رویداد تروریستی باعث خشم مردم و ساکنین هرات شد تا جاییکه صدها تن از مردم عزادار به خیابانها آمده و ضمن محکوم کردن این حمله تروریستی از دولت افغانستان خواستند تا بزودی عامل ویا عاملان آن را شناسایی و مجازات کند.

گروه طالبان مسئولیت حملات بالای مساجد ولایت هرات را بر عهده نگرفت.

در سال گذشته حمله بر مساجد، مراکز دینی و ترور علما و روحانیون غرب افغانستان موجی از نگرانی ها را در بین مردم بوجود آورده بود.

پس از این رویدادها جلسات و گردهم آیی های مشترکی با حضور علمای شیعه وسنی درهرات برگزار شد و از مردم افغانستان خواسته شد تا با این دسیسه دشمن با بیداری کامل برخورد کرده و انسجام شان را هم چنان حفظ کنند.