اسد 28, 1396 13:15 Asia/Kabul

شماری از فعالان مدنی در ولایت غور در غرب افغانستان نگران فعالیت گروه های مسلح مخالف دولت هستند و از مسئولان دولتی و امنیتی میخواهند قبل از فرا رسیدن فصل سرد عملیات پاکسازی را به هدف نابودی پایگاه های نظامی آنان روی دست گیرند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که ولایت کوهستانی غور در این اواخر به محلی برای تجمع افراد تفنگدار وابسته به گروه طالبان و داعش مبدل شده است.

فعالان مدنی در این ولایت با تاکید بر اینکه باید دولت افغانستان به ولایت غور توجه بیشتری داشته باشد، گفته اند، گروه های تروریستی در بیشتر این مناطق حضور و فعالیت ضد دولتی دارند و در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد غیرنظامی را نیز به گلوله بسته اند.

این کنشگران مدنی در غور هشدار می دهند که اگر دولت به وضع ناهنجار غور بی توجه باقی بماند همانند ولسوالی تیوره شاهد سقوط ولسوالی های بیشتری به دست مخالفان مسلح دولت خواهیم بود.

ولسوالی تیوره در اوایل ماه جاری به دست طالبان سقوط کرد و ۳ روز تمام نیروهای مخالف دولت در این ولسوالی حضور داشتند.

پس از این رویداد نیروهای بیشتر گروه طالبان از ولایت های نا امنی هم چون فراه و هلمند به ولایت غور سرازیر شده و هم اکنون نیز در این منطقه حضور دارند.

همین رویدادها فعالان مدنی در غور را نگران بدتر شدن اوضاع امنیتی کرده است.

حسن حکیمی تحلیلگر مسایل ولایت غور با اشاره به قدرتمندتر شدن گروه طالبان گفت، ولایت غور به دلیل دشوار گذر بودن راه ها و هم چنان دور افتاده بودن ولسوالی های آن از مرکز ولایت محلی مناسب برای حضور و فعالیت طالبان شده و مخالفان دولت هم ازاین فرصت ها به نفع خودش استفاده کرده است.

حکیمی تهدید حضور نیروهای منسوب به داعش در شمال شهر فیروزکوه را نیز جدی دانست و تصریح کرد، از ۳ سال گذشته تا کنون داعش توانسته در این ولایت هسته گذاری کند سرباز گیری نماید و حتی اقدامات تروریستی را سازماندهی و اجرایی نماید که مردم و مسئولان را به شدت نگران کرده است.

این فعال مدنی در غور با اشاره بر اینکه داعش در این ولایت تعداد زیادی از غیرنظامیان را بدون جرم و گناه تیرباران کرده است، گفت: تلاش های دولت افغانستان تا کنون به دلیل پایان بخشیدن به فعالیت های تروریستی این گروه بی نتیجه بوده است.

در همین حال مسئولان امنیتی در ولایت غور در حالیکه تهدیدات امنیتی در این ولایت را می پذیرند اما تاکید دارند که تلاش های نیروهای امنیتی به دلیل تامین امنیت و مقابله  با مخالفان دولت را نمی شود نادیده گرفت.

اقبال نظامی سخنگوی پلیس ولایت غور به رادیودری گفت:  در هرجاییکه مخالفان دولت حضور پیدا کنند و اقدامات ضد دولتی و مردمی انجام دهند، نیروهای مشترک نظامی با اجرای عملیات های نظامی آنان را سرکوب خواهند کرد.

وی به انجام چندین عملیات با حضور نیروهای پلیس و ارتش در ولایت غور در مقابله با طالبان و داعش اشاره کرد و افزود، مردم باید با دولت همکار باشند و نگذارند تا عناصر تروریستی در مناطق محل زندگی آنان حضور پیدا کنند.

نگرانی های کنشگران مدنی در ولایت غور در حالی مطرح می شود که روز۲ شنبه هفته گذشته ۳ کارمند یک موسسه خارجی در ۲۰ کیلومتری شهر فیروز کوه مرکز این ولایت توسط طالبان تیرباران شدند.

هفته قبل نیز در مرکز شهر فیروز کوه یک مقام دولتی توسط مردان مسلح ناشناس بقتل رسید.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.