سنبله 05, 1396 16:38 Asia/Kabul

معاون هماهنگ کننده اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با حضور در استودیوی رادیو دری به مناسبت هفته دولت به موضوع جذب و تحصیل دانش آموزان افغان در ولایت خراسان رضوی پرداخت.

حسین شادکام در پاسخ به سوالی درباره تعداد دانش آموزان افغان در خراسان رضوی گفت،ولایت خراسان رضوی به دلیل امنیت و همچنین اشتراکات دینی، زبانی و فرهنگی یکی از مهمترین ولایات مورد علاقه اتباغ افغانستان برای مهاجرت برای تحصیلات و.. است و سالیات زیادی است که این ولایت میزبان اتباع افغانستان است .

وی افزود امروز بالغ بر 71 هزاردانش آموز در ولایت خراسان رضوی مشغول تدریس هستند.

شادکام افزود بالغ بر 11 هزار نفر از این تعداد بدون مدرک اقامتی بودند که بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری برای ایجاد تسهیلات آموزشی برای همه اتباع افغان، پذیرش شدند.

وی گفت هم اینگ اداره کل آموزش پرورش هیچ محدودیتی برای پذیرش دانش آموزان افغان در این ولایت وجود ندارد.

معاون هماهنگ کننده اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی  در پاسخ به سوالی در مورد اینکه در نطام اموزشی ایران میزان سرانه هر دانش آموز در ایران چقدر است گفت،.

ولایت خراسان رضوی 47 منطقه و ناحیه آموزشی دارد که اتباع افغانستان فقط در دو ناحیه حضور ندارند که این نشان از گستردگی حضور دانش آموزان افغان در سراسر ولایت خراسان رضوی است.

وی افزود در برخی از مدارس این ولایت بیش از 80 درصدد دانش آموزان آن اتباع افغانستان هستند.

به گفته وی  سازمان اموزش و پرورش خراسان رضوی برای دانش آموزان افغانستان در خراسان رضوی در سال حدود 1400 میلیارد ریال ( 40 میلیون دلار ) هزینه میکند و در طول سالیان پس از انقلاب اسلامی حدود 50 هزار میلیارد ریال ( یک و نیم میلیارد دلار) هزینه مستقیم آموزشی کرده است.

وی افزود مساله ای که مهم است این است که دانش آموزان افغان در بین دانش آموزان ایرانی و با امکانات آموزشی مشابه تحصیل کنند.

وی همچنین درباره کمکهای کمیسیاری عالی سازمان ملل متحد برای آموزش ابتاع افغان در ولایت خراسان رضوی گفت،کمکهای کمیساریای عالی سازمان ملل متحد بسیار اندک و محدود به ساخت 3 الی 4 ساختمان آموزشی بوده است.