سنبله 23, 1396 07:36 Asia/Kabul
  •  رشد بی سابقه حملات هوایی آمریکا در افغانستان

حملات هوایی آمریکا در ماه گذشته میلادی به 503 حمله افزایش یافت که در پنج سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به گزارش رادیو دری به نقل از "فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا"، هواپیماهای F-16 و پهپادهای ""MQ-9 Reaper در هشت ماه اول سال روان میلادی بیش از 2000 بمب در افغانستان پرتاب کردند که دو برابر مجموع بمباران های سال 2016 میلادی بوده است.

این حملات بدون هماهنگی با دولت افغانستان انجام می شود و بیشتر قربانیان آن غیر نظامی هستند.

در آخرین مورد کشتار غیر نظامیان دو هفته پیش درحمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی به یک روستا در ولایت هرات در غرب افغانستان بود که بر اثر آن 35 غیرنظامی کشته شدند.

بخشی از راهبرد جدید آمریکا در افغانستان افزایش حملات هوایی در این کشور است در حالی که دردو سال اخیر حملات هوایی نظامیان آمریکایی جان صدها تن از غیر نظامیان افغان را گرفته است.

افزایش حملات هوایی در دو سال گذشته در حالی رخ داده است که دولت دونالد ترامپ و پنتاگون در حال بررسی راهبرد جدید این کشور در افغانستان بودند.

رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام راهبرد جدید این کشور در افغانستان تصمیم گرفته شمار نظامیان آمریکایی را بین 3500 تا 5000 نفر افزایش دهد.

افزایش نظامیان بیگانه در افغانستان در حالی صورت می گیرد که مردم و سیاستمداران افغان بر این باورند که دلیل اصلی ناآرامی ها در افغانستان حضور نظامیان بیگانه است.

براساس گزارش اخیر دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان موسوم به یوناما، از سال 2007 میلادی تا ماه آگوست سال جاری، (1386 تا ماه اسد گذشته)حدود 76 هزار غیرنظامی در افغانستان در جنگ کشته و زخمی شدهاند.

 

کلیدواژه