سنبله 26, 1396 15:39 Asia/Kabul
  • افغانستان
    افغانستان

ترکیه از مقام های افغانستان خواست برای تعطیلی مدارس وابسته به گولن در این کشور اقدام کند.

به گزارش ایرنا ، "علی ارغون چینار"مسئول موسسه توسعه و همکاری جهان ترک موسوم به (تیکا) روز یک شنبه در شهر هرات در غرب افغانستان با تاکید بر اینکه این مدارس ماهیت تروریستی دارند،از مقام های این کشور خواست تا مدارس افغان-ترک را که وابسته به فتح الله گولن هستند، ببندند.
ترکیه پیش از این نیز بارها خواهان تعطیلی فعالیت مدارس افغان - ترک و تحویل اساتید ترک آن به دولت ترکیه شد، اما با مقاومت نمایندگان مجلس ، مردم و وزارت آموزش و پرورش افغانستان مواجه شد.

گفته می شود مجلس افغانستان،این مدارس را در بخش آموزش و پرورش برای کودکان افغان کارآمد ارزیابی می کند.

دولت افغانستان سال گذشته با واگذاری 16 مدرسه افغان - ترک به موسسه توسعه و همکاری جهان ترک موسوم به (تیکا)موافقت کرد اما تاکنون این روند عملی نشده است.

ترکیه مدعی است که فتح الله گولن که در آمریکا ساکن است ، با رخنه در تشکیلات قضایی، نظامی، آموزشی و ارکان دولتی، کودتای نافرجام 15 ژوییه سال 2016 را سازماندهی کرده است، ادعایی که گولن قویا آن را رد کرده است.

مقام های دولت ترکیه می گویند، نزدیک به 170 هزار نفر با فتح الله گولن مرتبط بوده و مستقیم وغیرمستقیم در کودتای نافرجام 15 ژوییه 2016 نقش داشته اند.

دستگاه‌های امنیتی و قضایی ترکیه به دستور اردوغان از زمان کودتای سال گذشته، ضمن اعمال حالت فوق‌العاده در کشور، بیش از 50هزار نفر را بازداشت و حدود 150 هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است.

کلیدواژه