سنبله 30, 1396 18:03 Asia/Kabul
  • تجلیل از روز جهانی صلح در هرات

از روز جهانی صلح در ولایت هرات تجلیل شد .

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در این مراسم که محمد آصف رحیمی والی ولایت هرات و شماری از بزرگان قومی با حضور گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی  برگزار شد ،والی هرات فرارسیدن روزجهانی صلح با یاد‌ آوری از تلاش های مسئولان کمیته صلح ولایت این تلاش ها را با ارزش خواند واز شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی و هم چنان مردم غیرنظامی  که درحملات تروریستی به شهادت رسیده اند  به نیکویی یاد کرد .

والی هرات با بیان اینکه استقرار صلح زمینه را برای تامین امنیت ، توسعه پایدار، انکشاف و پیشرفت مساعد میسازد، گفت: از این رو امیدوار هستیم تا در استراتیژی ونحوه فعالیت شورای صلح بازنگری اساسی صورت گیرد وتحرک بیشتر درفعالیت اعضای آن رونما گردد.

والی هرات  ضمن دعوت از مخالفین مسلح دولت به پیوستن به پروسه صلح گفت: آنانیکه امروز در برابر دولت و مردم افغانستان میرزمند باید با پیروی از آموزه ها وهدایات دین مبین اسلام ، راه صلح را پیش گیرند و با همراه مردم این کشور برای شکوفایی آن تلاش کنند.

وی با اشاره به سپری شدن یکسال ازتوافق نامه صلح حزب اسلامی بادولت افغانستان گفت : یکسال قبل دولت افغانستان توافق نامه صلح را با حزب اسلامی افغانستان به امضا رساند که سبب افزایش امیدواری دربین اقشارمختلف جامعه شده است و نتایج آن در تامین صلح بسیار گسترده خواهد بود.

 رحیمی با اشاره بر اینکه اکنون پروسه صلح درافغانستان به یک محور قوی غرض استقرار ثبات وصلح نیاز دارد، از زعمای ملی و رهبران جهادی به عنوان بهترین گزینه بخاطر ایجاد این محور قوی ومقتدر نام برد .

والی هرات گفت، درشرایطی که دشمنان میخواهند تا با تبلیغات زهرآگین  و حملات تروریستی، تنش های قومی ،مذهبی وزبانی را ایجاد نمایند،  امیدوارم رهبران سیاسی وجهادی بادرک شرایط کنونی درایجاد این محور ووفاق ملی دست بکار شوند.

در همین حال کامران علیزایی رییس شورای ولایتی هرات اما تلاش های دولت برای تامین صلح و ثبات درکشور  بویژه در هرات را نا موفق خواند و گفت: دولت افغانستان تنها با اهدای لنگی و چپن به کسانیکه راه صلح را انتخاب کردند، در راه رسیدن به صلح پیروز نخواهد شد.

 رهبر حزب اسلامی افغانستان هم در این مراسم سخنرانی کرد و از تلاش برخی کشورها برای ناکام شدن برنامه صلح افغانستان سخن گفت.

حکمتیارتاکید کرد، همه گروه ها و احزاب سیاسی در کشور باید دولت وحدت ملی را در زمینه تشویق مخالفان دولت به برنامه صلح همکاری کنند.

در یک دهه اخیر دولت های افغانستان برای پایان بخشیدن به جنگ و دعوت مخالفان مسلح دولت به پروسه صلح تلاش های فراوانی انجام داده است.

شماری از آگاهان امور افغانستان بر این باور هستند که کلید صلح افغانستان در دست کشورهای بیرونی است و آنان مانع رسیدن صلح به این کشور هستند.