میزان 11, 1396 14:29 Asia/Kabul

مسولان اداره اقتصاد ولایت هرات ازجذب میلیون ها افغانی سرمایه گزاری درحوزه های اقتصادی وانکشافی این ولایت خبر داده و تاکید کرده اند: وضعیت کلی اقتصادی واجتماعی ولایت هرات رضایت بخش است.

به گزارش رادیو دری محمد یونس رهنورد رئیس اداره اقتصاد هرات  گفت: در ۶ ماه اول سال روان خورشیدی کارساختمانی ۱۰۰ پروژه عام المنفعه درغالب برنامه های مختلف در این ولایت آغازشده ودرحال حاضر نیز جریان دارد.

رهنورد ازنظارت کامل ودقیق مسولان اداره اش از روند اجرای پروژه های در حال کار خبرداد و افزود: عدم انتقال بودجه ی انکشافی ولایت هرات عمدتا باعث عدم تطبیق طرح های زیربنایی شده است .

رییس اداره اقتصاد هرات ضمن هشدار بر اینکه ۵۰ درصد از بودجه توسعوی هرات به سال آینده مالی منتقل می شود، تصریح کرد: بر اساس آماری که به دست آمده با سپری شدن بیشتر از ۱۰ ماه از سال مالی ۱۳۹۶ تا کنون ۲۰ درصد از بودجه توسعوی این ولایت به مصرف رسیده است.

رهنورد، دلیل نرسیدن بودجه انکشافی و بازسازی هرات را زمانگیر بودن طی مراحل پروژه ها در اداره تدارکات ملی افغانستان عنوان کرد.

رییس اداره اقتصاد هرات هم چنین از آغاز برنامه میثاق شهروندی در هرات خبر داده و خاطرنشان کرد بخش عظیمی از جامعه در این روند صاحب کارخواهند شد و میثاق شهروندی می تواند از برنامه های مثمر ثمر دولت افغانستان در این ولایت باشد.

وی با اشاره بر اینکه در ۳ سال گذشته ۷ میلیون دالر در بخش های آگاهی دهی، مشارکت سیاسی زنان وارتقای ظرفیت آنان اختصاص وبمصرف رسیده است، اظهار داشت: این اداره ۱۰۱ میلیون دالر را در ۴ بخش صحت،زراعت ، مصئونیت اجتماعی و تعلیم وتربیه بانوان تاکنون هزینه کرده است.

در همین حال مسئولان اداره محلی هرات با تاکیدبر اینکه ظرفیت و زمینه  برای  اجرای پروژه های انکشافی و مصرف بودجه در این ولایت مساعد است، گفته اند: اما وزارت خانه ها بودجه توسعوی این ولایت را در چنگ خود دارند و روند ارسال آن را با مشکلاتی به همراه کرده اند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات تصریح کرد: ولایت هرات به عنوان قطب اقتصادی افغانستان نیاز است تا پروژه های بازسازی و نوسازی در آن با توجه به بودجه کافی که سهم این ولایت است اجرایی شود.

کارشناسان امور نیز مصرف نشدن کامل بودجه مصرفی ولایت هرات را نگران کننده می خوانند و تاکید دارند: این اتفاق مانع رشد اقتصاد، شکوفایی شهرک های صنعتی و مانعی بر سر راه توسعه شهری میباشد.

محمدرفیق شهیر استاد دانشگاه آگاه مسایل افغانستان ضعف در حاکمیت محلی هرات را دلیل اصلی مصرف نشدن تمامی بودجه این ولایت دانست.

این در حالیست که برخی مقام های محلی در هرات، متمرکز بودن بودجه در مرکز افغانستان را باعث تاخیر در اجرای پروژه های توسعوی و مصرف نشدن بودجه میدانند.

این نگرانی ها از مصرف نشدن بیشتر از ۵۰ درصد بودجه هرات در حالی مطرح میشود که در سال گذشته هم بیشتر از ۸۰ درصد این بودجه در هرات به مصرف نرسید.

 

کلیدواژه