بدهکاری شهرداری هرات ۱ ملیارد و ۴۰۰ میلیون افغانی
(last modified 1396-07-16T10:10:05+00:00 )
میزان 16, 1396 14:40 Asia/Kabul
  • بدهکاری شهرداری هرات  ۱ ملیارد و ۴۰۰ میلیون افغانی

شهرداری هرات ۱ ملیارد و ۴۰۰ میلیون افغانی برای مالکان زمین هایی که در برنامه عریض سازی خیابان ولایت انجام شد بدهکار است و همه روزه این افراد به دلیل احقاق حقوقشان به اداره شهرداری مراجعه می کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، این املاک به دلیل انجام عقب نشینی های خودسرانه توسط فرهاد نیایش شهردار سابق هرات که هم اکنون به جرم اختلاس در بازداشت به سر میبرد، به خیابان رفته است.

سید وحید قتالی شهردار جدید هرات تاکید دارد این اقدامات خودسرانه بوده و مبلغی را که اداره شهرداری برای مردم بدهکار است معادل عواید ۶ ساله این  اداره است و شهرداری توان پرداخت آن را ندارد.

قتالی با بیان اینکه در مدیریت قبلی شهرداری نیز اعتراضاتی مبنی بر استملاک نشدن این ملکیت ها وجود داشت، تصریح کرد: در این خصوص توجهی از سوی مسئولان شهرداری صورت نگرفت و تا کنون این معضل باقی مانده است.

از سوی دیگر وحید پیمان معاون شورای شهر هرات با اشاره بر اینکه مردم حاضر شدند تا برای زیبا سازی شهر و کمک به توسعه شهری خانه هایشان را بر اساس وعده هایی که برای آنان داده شده بود تخریب کنند، گفت: دولت افغانستان باید در این باره توجه کند و رضایت مردم را به دست آورد.

با این حال مسئولان شهرداری هرات میگویند: در حال حاضر آنان هیچ پاسخی به مردم ندارند و منتظر هستند تا مسئولان بلندپایه دولتی در کابل راهی برای این مشکل بیابند.

سیدوحید قتالی شهردار هرات خاطرنشان کرد: ساختمان هایی که پس از انجام برنامه عقب نشینی ساخته شده نیز خالی از مشکل نیست و باید مجددا بررسی شوند.

بر اساس قانون افغانستان برنامه تخریب ملکیت ها و اجرایی کردن عقب نشینی ها قبل از انجام استملاک غیرقانونی است و اینک اداره شهرداری در مقابل یک عمل غیرقانونی انجام شده قرار دارد و دها تن از مردمی که خانه یشان در این روند تخریب شده و اکنون به دستشان به هیچ جایی بند نیست.

اداره محلی هرات نیز در گذشته گفته بود در روند اجرای عقب نشینی ملکیت ها دراطراف جاده ولایت، تخطی های فروانی از سوی مسئولان قبلی شهرداری صورت گرفته است.

سیدعظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات نیز تاکید دارد که حقوق عده ای از ساکنین هرات در این رویداد تلف شده و باید دولت افغانستان و عاملان این قضیه پاسخگو باشند.

هرچند در زمان اجرایی شدن طرح توسعوی شهر هرات، این اقدام  از سوی مردم و مسئولان دولتی با ستایش روبرو شد اما حالا اشتباه و خودسری های مسئولان اسبق شهرداری، نزدیک به یک و نیم میلیارد افغانی برای این اداره بدهکاری به بار آورده است.

 

کلیدواژه