عقرب 01, 1396 13:07 Asia/Kabul

مقام‌های محلی در ولایت هرات تایید کرده‌اند که در نبرد میان‌گروهی طالبان مسلح در ولسوالی شیندند این ولایت دستکم ۵۰ تن از ۲ طرف درگیر که وابسته به مخالفان مسلح دولت بودند کشته و یا زخمی شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات ضمن بیان اینکه افراد مسلحی در مناطق مختلف ولسوالی شیندند حضور دارند، گفت: این افراد عمدتا وابسته به گروه‌های طالبان به رهبری ملا هیبت‌الله و ملارسول هستند.

وی با اشاره بر اینکه گروه‌های مسلح مخالف دولت همواره با خود نیز درگیر بوده‌اند، تصریح کرد: شیندند در جنوب شهر هرات یکی از جمله مناطقی است که افراد تفنگدار وابسته به طالبان سعی دارند در این ولسوالی حضور و فعالیت بیشتری داشته باشند.

سخنگوی والی هرات از کشته شدن دستکم ۴۰ تن از طالبان مسلح در این نبرد میان‌گروهی خبر داده و گفته‌است: این درگیری در منطقه‌ی خیفان از توابع ولسوالی شیندند روی داده و ۱۰ تن دیگر از این افراد زخمی شدند.

فرهاد اکنون اوضاع امنیتی در این منطقه از هرات را آرام توصیف کرد اما گفت: ملا ننگیالی و ملا صمد ۲ فرمانده مسلح طالبان در این ولسوالی هستند که سال‌هاست مشکلات و اختلافات آنان باعث شده ده‌ها تن از نیروهای مسلح طالبان در نبردهای میان‌گروهی شان کشته و زخمی شوند.

 این مقام محلی هرات خاطرنشان کرد: در این درگیری بیشترین تلفات را افراد وفادار به گروه ملاصمد متحمل شدند.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی مسئولان محلی در شیندند ۳۲ تن ازجنگجویان گروه ملاصمد که ساکنان اصلی ولایات هلمند وفراه بوده و به کمک طالبان به ولسوالی شیندند آمده بودند در این رویارویی مسلحانه کشته شده ۶ تن دیگر از آنان زخمی شده‌اند .

بنا به گفته سخنگوی والی هرات در این نبرد که ۴ ساعت ادامه داشت از افراد ملاننگیالی که  رقیب اصلی ملاصمد در شیندند محسوب می‌شود نیز ۸ کشته و ۴ زخمی برجای مانده‌است .

جیلانی فرهاد با بیان اینکه دراین درگیری به دوطرف خسارات مالی سنگین نیز ببار آمده است گفت: مسئولان محلی در ولایت هرات به دلیل هرچه بهتر شدن وضعیت امنیتی در این منطقه از جنوب هرات تمام تلاششان را بخرج داده و برنامه‌هایی را به هدف تامین امنیت روی دست دارند.

سخنگوی والی هرات خاطرنشان کرد: با آغاز کار مسئولان واحدهای اداری در ۴ ولسوالی جدید که اخیرا از شیندند جدا شده‌اند  و افزایش شمار نیروهای امنیتی دراین ولسوالی‌های تازه تاسیس مقابله و مبارزه با تروریستان مسلح و سایرگروه‌های شورشی در منطقه شدت بیشتری خواهد یافت.

آخرین تصمیم رییس جمهور غنی برای هرچه بهتر شدن وضع در شیندند تقسیم این منطقه پر آشوب به ۵ واحد اداری کوچکتر بود که اخیرا در دست اجرا می‌ۤباشد.

با این حال کارشناسان خیلی مطمئن نیستند که با تقسیم این ولسوالی بشود امنیت را به جنوب هرات بازگرداند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.