عقرب 09, 1396 09:14 Asia/Kabul
  •  آغاز صادرات هند به افغانستان از مسیر ایران

هند نخستین محموله گندم خود را از طریق بندر چابهار (جنوب شرق ایران) به افغانستان صادر کرد .

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دهلی نو- هند با ارسال نخستین محموله گندم به افغانستان از طریق بندر چابهار ایران - به آنچه مسئولان این کشور در سالهای اخیر اصرار داشتند، عمل کرد.

در سالهای اخیر و پس از مخالفت پاکستان با عبور محموله های هند به مقصد افغانستان از خاک این کشور- دهلی نو به دنبال یافتن راه حلی برای این مشکل بود.

محموله گندم هند که از ایالت گجرات به بندر چابهار ایران فرستاده شد- قرار است از طریق زمینی به افغانستان تحویل داده شود که این امر پاکستان را از تصویر تجارت میان هند و افغانستان خارج می کند. 

نارندرا مودی نخست وزیر و سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند در پیام های جداگانه ای با تبریک ارسال اولین محموله گندم این کشور به افغانستان از مسیر ایران، این اقدام را نقطه عطفی در آغاز صادرات هند به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی دانستند.

اگرچه اولین محموله گندم هند به افغانستان پس از ورود به بندر چابهار از طریق جاده به افغانستان منتقل خواهد شد اما با تکمیل تدریجی ریل آهن چابهار -زاهدان - که توسط شرکت هندی "ایرکن "(IRCON) با سرمایه گذاری بیش از یک میلیارد دلار در حال تکمیل است - تجارت میان سه کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت. 

هند قصد دارد با توسعه بندر چابهار از طریق بنادر غربی خود به بازار کشورهای افغانستان و آسیای مرکزی دسترسی پیدا کند. 

توافقنامه چابهار یکی از نمودهای عینی فصل جدید روابط ایران و هند بر محور توسعه است. این توافق در سفر همزمان یکسال و نیم پیش نخست وزیر هند و رئیس جمهوری افغانستان به ایران میان دهلی نو- کابل و تهران منعقد شد.

 

کلیدواژه