عقرب 09, 1396 13:48 Asia/Kabul
  • تاکید مقامات افغان بر مبارزه جدی با مواد مخدر

مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان بر مبارزۀ پی‌گیر علیه کشت،تولید، ترانزیت و استفاده از مواد مخدر در افغانستان تاکید کرده و گفته‌اند: به هراندازه که کشت مواد مخدر در نقاط مختلف کشور وجود داشته باشد به همان پیمانه گرایش جوانان و نوجوانان به استفاده از این مواد بیشتر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،روسای ادارات مبارزه با مواد مخدر ولایت‌های حوزۀ غرب افغانستان در یک نشست مشترک در ولایت هرات با بیان اینکه به هرنحو ممکن باید جلو کشت و تولید مواد مخدر در هرات، غور،فراه و بادغیس گرفته شود گفته‌اند: در قدم نخست خانواده‌ها مکلف هستند اعضایشان را از عواقب بد تولید و استفادۀ مواد مخدر آگاه کنند و در گام‌های بعدی این دولت است که باید در مبارزه علیه این پدیده منفور قاطع باشد.

در کنار این مقام‌ها، برخی از مسئولان وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان، علما و روحانیون نیز به دلیل حساسیت موضوع اشتراک کرده و بر محو مواد مخدر تاکید کردند.

این عضو ارشد وزارت مبارزه با مواد مخدر کشور ضمن پافشاری بر اینکه علما، رهبران قومی و مسئولان نواحی مسئولیت دارند تا مردم را از اضرار مواد مخدر بیشتر از قبل آگاه کنند، گفت: دولت افغانستان درسالیان اخیر در امر مبارزه با مواد مخدر کارایی چندانی نداشته و قرار است برای مبارزه جدی علیه کشت،تولید و ترانزیت مواد مخدر قانون تازه‌یی از سوی دولت توشیح شود.

از سوی دیگر مسئولان محلی هرات هم دولت را در مبارزه با مواد مخدر ناکام می‌دانند و تاکید دارند: باید هرچه زودتر قانون جدید مبارزه با مواد مخدر مرعی‌الاجرا شود که بتوان این معضل را مهار کرد.

آصف رحیمی والی هرات با بیان اینکه اگر چه دولت افغانستان تا کنون تلاش‌هایی را برای مبارزه علیه مواد مخدر انجام داده اما ناکافی بوده‌است، تصریح کرد: برنامه‌ها و پالیسی‌ وزارت مبارزه با مواد مخدر در خصوص محو کشت و تولید این مواد کارساز نبوده‌است.

در همین حال جیلانی دقیق رییس ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات با اشاره بر اینکه در قانون فعلی کشور هیچ مجازاتی برای عاملین کشت و تولید کنندگان مواد مخدر تعیین نشده‌است، گفت: همین خلاء در قانون مبارزه با مواد مخدر باعث شده تا کشاورزان و زمین‌داران بیشتر به کشت و تولید مواد مخدر روی بیاورند.

کارشناسان امور هم نگران افزایش کشت و تولید مواد مخدر هستند.

محمد رفیق شهیر استاد دانشگاه و آگاه مسایل افغانستان بر این باور است که باید قانون تازۀ مبارزه بامواد مخدر بر اساس واقعیت‌ها و نیازمندی‌های عینی جامعه ساخته شود و درآن راه‌کارهایی در نظر  گرفته شود که بتوان از آن در کشور استفاده کرد .

مسئولان محلی در هرات هم چنان گفته‌اند: بیشترین سود از کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان را گروه‌های طالبان و مخالفان دولت برده‌اند و تلاش آنان برای بد امن کردن نقاط مختلف کشور نیز به منظور توسعه‌ی حلقه تحت نفوذشان برای تولید مواد مخدر می‌باشد.

با آنکه مقام‌های ادارۀ مبارزه با مواد مخدر هرات اعلام کرده‌اند در این ولایت کشت کوکنار به صفر رسیده‌است اما هم اکنون در این ولایت غربی کشور بیش از ۶۰ هزار فرد معتاد حضور دارند که با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود که روزانه در حدود ۶۰۰ کیلوگرام مواد مخدر  توسط آنان به مصرف می‌رسد.