افغانستان،کشوری ناامن برای خبرنگاران
(last modified 1396-08-11T14:30:49+00:00 )
عقرب 11, 1396 19:00 Asia/Kabul

کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان امروز در آستانه روز جهانی پایان دادن به معافیت جرایم علیه خبرنگاران گفت که افغانستان یک کشور نا امن و خطرناک برای خبرنگاران است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،صدیق الله توحیدی مسوول بخش دادخواهی کمیته مصوونیت خبرنگاران در این برنامه گفت که خبرنگاران و روزنامه نگاران در کشور مصوون نیست و هنوزهم افغانستان یکی از کشورهای خطرناک برای کار خبرنگاری است.

به گفته آقای توحیدی در حال حاضر 40 پرونده خشونت و تهدید خبرنگاران به اداره دادستانی کل فرستاده شده که حتی یک پرونده‌ آن به گونه علنی به بررسی گرفته نشده است.

در همین حال ریتود دیتل نماینده یوناما نیز در این نشست خشونت علیه خبرنگاران را خاموش ساختن صدای ضد خشونت، جرم و فساد که افغانستان را تهدید میکند عنوان کرد.

 وی گفت (تهدید علیه خبرنگاران به معنی گرفتن حق زنده گی از آنان نیست بلکه محروم ساختن یک ملت و خاموش ساختن صدای است که ضد خشونت، جرم و فساد است که افغانستان را تهدید میکند.

افغانستان سالهای زیادی است که در جنگ به سر میبرد و خبرنگاران داخلی و خارجی در رساندن حقایق قیمت سنگینی پرداخته اند حتا به قیمت جان شان اما پرونده های آنان بدون پیگرد باقی مانده و این در کشور های بیرونی نیز قابل دید است.)

از سوی دیگر افزایش خشونت ها در برابر خبرنگارن داخلی و خارجی در کشور و نگرانی ها از معافیت مجرمین این خشونت ها ، خبر نگاران و دست اندر کاران رسانه ای را نیز سخت نگران ساخته است.

 صفی الله نظری مسئول یکی از رسانه های محلی میگوید که حکومت وحدت ملی روی شعار مدافع حقوق خبرنگار هست اما هنوز ظرفیت لازم در پیگرد پرونده های خشونت علیه خبرنگاران وجود ندارد.

در داخل کشور، پس از گروه های تروریستی، شماری از منسوبان دولتی، زورمندان محلی و وکلای مردم در پارلمان از جمله کسانی اند که بیشترین موارد خشونت علیه خبرنگاران را مرتکب شده اند.

جزئیات این خبر در گزارش همکارمان نوروزی از کابل موجود است.