عقرب 14, 1396 12:52 Asia/Kabul

تلاش دولت افغانستان برای محدود کردن دسترسی کاربران اینترنت به شبکه‌های اجتماعی در افغانستان واکنش‌هایی را به همراه داشته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،اخیرا وزارت مخابرات افغانستان به شبکه‌های مخابراتی این کشور کتبا دستور داده‌است تا خدمات خدمات شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام، واتس آپ و فیس‌بوک را محدود سازد که در تازه‌ترین اقدام تلگرام در ولایت هرات قطع و اعتراضات گستردۀ کاربران را در پی داشته‌است.

شهروندان هرات این اقدام دولت را نکوهش کرده و آن را اقدامی برای محدود کردن حق دسترسی مردم به اطلاعات و آزادی بیان عنوان کردند.

مردم در غرب افغانستان عمدتا به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و بیشترین امور کاریشان را از همین طریق سروسامان می‌دهند.

شهروندان هرات بر این باورند که اگر روند محدود سازی شبکه‌های اجتماعی از سوی دولت وحدت ملی ادامه پیدا کند این دولت را دیکتاتور دانسته و خاموش نخواهند نشست.

عده‌ای از کاربران این شبکه‌ها تاکید دارند که باید فعالان مدنی به هر نحو ممکن جلو این اقدام را بگیرند و حقوق مردم را محدود نسازند.

در همین حال شماری از کارشناسان و فعالان مدنی نیز این اقدام دولت وحدت ملی را مناسب اوضاع جاری کشور ندانسته تاکید کردند: باید دولت‌ها زمینه‌ی دسترسی مردم به اطلاعات و آزادی بیان را بیشتر از هرزمان دیگری مساعد سازند.

وهاب صدیقی استاد دانشگاه و کاشناس اجتماعی عقیده دارد: این کنش‌ها مطمئنا واکنش‌های مردم را در پی خواهد داشت.

صدیقی با بیان اینکه یکی از تعهدات دولت افغانستان ایجاد زمینه‌های دسترسی به اطلاعات است تصریح کرد: نباید مسئولان دولتی با انجام چنین برنامه‌هایی حمایت مردم را از دست بدهد.

بخش تنظیم خدمات مخابرات یا «اترا» که این نامۀ رسمی را به بخش‌های مختلف خدمات انترنتی در ولایت‌های مختلف افغانستان فرستاده است، حاضر نیست در این خصوص توضیح بدهد اما جیلانی فرها سخنگوی والی هرات در این زمینه گفت: تا کنون رسما به ادارۀ محلی هرات چنین دستوری مبنی بر محدودسازی خدمات انترنتی نرسیده‌است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارم محمدی موجود است.