عقرب 20, 1396 16:21 Asia/Kabul
  • روابط اقتصادی ایران و افغانستان از طریق بندر چابهار افزایش می‌یابد

سفیر ایران در افغانستان گفت: بندر چابهار نزدیک ترین نقطه به آب‌های آزاد است و افغانستان را به راه‌های آبی وصل می‌کند و ایران در نظر دارد تا این بندر را وسعت بیشتری بخشد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«محمد رضا بهرامی» سفیر  ایران در افغانستان گفت: بندر چابهار نزدیک ترین نقطه به آب‌های آزاد است و افغانستان را به راه‌های آبی وصل می‌کند و  ایران در نظر دارد تا این بندر را وسعت بیشتری بخشد و رابطه تجاری ایران با افغانستان و کشور هند را نیز تقویت بخشیم.

وی افزود: دولت ایران تلاش دارد تا در آینده نزدیک شاهراه چابهار - ملیک منطقه مرزی میان ایران و استان نیمروز افغانستان را بازسازی کنیم و به زودی روی ساخت خط آهن چابهار - نیمروز طرح وبرنامه ریزی خواهیم کرد.

«من پریت پوهرا» سفیر هند در افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس،  با اشاره به افتتاح بندر چابهار ایران و سهولت‌های خوبی که این بندر برای افغانستان دارد گفت: ما متعهد به ادامه کمک‌های بلاعوض به کشور  افغانستان هستیم.

سفیر هند در افغانستان افزود: راه چابهار یک راه بسیار سهل و کوتاه است برای رسیدن تمام کمک های کشور هند به افغانستان و این بندر چابهار را از نقطه نظر منطقه از اهمیت خوبی بر خور دار دانست که می‌تواند مردم افغانستان را به بازارهای بین المللی وصل کند.

وی افزود: اولین محموله گندم اهدایی از کشور هند امروز از طریق بندر چابها وارد افغانستان شد که این محموله گندم 15 هزار تن متریک است.

« محمد سمیع» والی نیمروز بر ایجاد یک صفحه جدید بین کشورهای دوست ایران و هند با افغانستان ورق خورده است که این کار خود سبب ایجاد سهولت‌های مهم اقتصادی شده است که بازرگانان افغانستان از این طریق به فرصت های زیاد اقتصادی دست پیدا خواهند کرد.

سرپرست وزارت حمل و نقل افغانستان افتتاح بندر چابهار و وارد شدن اولین محموله از این طریق را یک روز تاریخی برای افغان‌ها دانست و موافقتنامه چابهار را یکی از دستاوردهای بزرگ 3 کشور ایران ، هند و افغانستان دانست که از طریق این بندر هرسه کشور می‌توانند تا سالیانه میلیون ها دلار درآمد داشته باشند.

وی افزود: هزینه کمتر ، مسیر کوتاهتر یکی از ویژگی‌های این مسیر است و به بازرگانان این فرصت را می‌دهد تا سرمایه گذاری کنند و از سوی دیگر برای بیش از 1 هزار نفر نیز در ولایت نیمروز اشتغالزایی خواهد شد.

بندر چابهار که در مرز مشترک میان ایران و افغانستان قرار دارد پس از توافق و افتتاح آن توسط مقام‌های ایران ، هند وافغانستان گام بزرگی برای دسترسی افغانستان به آب‌های آزاد را میسر خواهد کرد و در رشد و پیشرفت های عظیم اقتصادی افغانستان گام بزرگی خوانده می‌شود  این بندردر افتتاح خود شاهد وارد شدن اولین محموله گندم از سوی کشور هند به افغانستان بود.