عقرب 20, 1396 16:40 Asia/Kabul

برای نخستین بار تعدادی از بانوان ولایت هرات به هدف توانمند شدن زنان و رشد اقتصادی آنان از لباس‌های مارک‌دار کار بانوان هراتی رونمایی کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،طراحان این لباس‌ها گفته‌اند: برای اولین بار لباس‌های بومی زنانۀ هراتی که تلفیقی از سبک‌های سنتی با نوین می‌باشد را با مارک تجارتی به بازار عرضه می کنند.

این بانوان این حرکت را گامی موثر برای رسیدن به سبک‌های مدرن ساخت لباس توسط زنان دانسته و آن را برای شکوفایی اقتصادی شان مهم می‌دانند.

در مراسمی که منظور رونمایی از این لباس‌ها در شهرهرات برگزار شده بود از نخستین نشان لباس‌های بومی هراتی رونمایی کردند و از دولت افغانستان نیز خواستند تا حامی آنان باشد.

در حاشیۀ این مراسم نمایشگاهی نیز به دلیل معرفی این لباس‌ها بر پاشده تا بازدید کنندگان از نزدیک با سبک کاری این بانوان آشنا شوند.

 

طراحان این نمایشگاه هدف از راه اندازی این برنامه را ایجاد زمینۀ کار برای بانوان و کمک به اقتصاد کشور دانسته گفته‌اند: قرار است این لباس‌ها به گونۀ مجازی و آنلاین با استفاده از کانال‌های انترنتی بفروش برسد.

صنایع دستی و بویژه ساخت لباس‌های بومی  در هرات پیشینۀ طولانی دارد، اما این بار بانوانی که در این نمایشگاه طرح‌هایشان را به معرض دید گذاشته‌اند، سبک کاریشان عجین شده با مدل‌های قدیمی و جدید.

بازدید کننده‌‌گان این نمایشگاه اما ایجاد این نشان تجارتی را قدمی استوار بسوی رشد اقتصادی بانوان عنوان کرده و تاکید کردند: خانم‌هاییکه شاغل هستند می‌توانند از طریق آنلایت و خرید اینترنتی لباس‌های مورد نیازشان را تهیه کنند.

در همین حال مسئولان اتحادیه‌های صنعتی و تولیدی هرات این قدم را به منظور رسیدن به خودکفایی بانوان موثر دانسته و حمایت دولت افغانستان و مردم را از این اقدام در هرچه پر رونق شدن آن مهم می‌دانند.