افغانستان در اقدامی متقابل برای ورود کامیون های پاکستان محدودیت تعیین کرد
افغانستان در مقابل ممانعت پاکستان از ورود کامیون های حمل بارش به آن کشور؛ برای کامیون های پاکستان حد ورود تعیین کرد و آنها تنها می توانند تا استان ننگرهار پیش روند و در این استان باید کالاها از خودرو پاکستانی برای حمل به استان های دیگر افغانستان به داخل کامیون های افغان منتقل شوند.
ه گزارش ایرنا، «حمید طهماسی» سرپرست وزارت حمل و نقل افغانستان روز سه شنبه در نشست خبری خود در کابل به خبرنگاران گفت که پاکستان عین این محدودیت را برای کامیون های افغانستان وضع کرده و آنها تا شهر پیشاور حق پیشروی دارند و دولت افغانستان در مقابل این اقدام تصمیم گرفت که پس از این به کامیون های پاکستانی اجازه ندهد که از ننگرهار جلوتر روند.
وی افزود: با صدور این فرمان رئیس جمهوری که در راستای حمایت از بخش های خصوصی انجام شد ؛ بازرگانان می توانند اموال خود را در ننگرهار تخلیه و توسط کامیون های افغانستان به دیگر استان ها منتقل کنند.وی گفت که این اقدام رئیس جمهوری کار و اشتغال را برای کامیون های افغان فراهم می کند و برای افزایش درآمد کامیون ها و خودروهای مسافربری فرصت فراهم کرده است .
طهماسی افزود که در استان جنوبی «قندهار» نیز این شرایط قابل تطبیق است اما استثناء برای آن عده از کامیون ها وجود دارد که اموال بازرگانی را انتقال می دهند که فاسد شدنی است و آنها می توانند بار خود را به کابل انتقال دهند.وزیر حمل و نقل افغانستان گفت که بزودی برای جایگزین مردن این دسته از کامیون های ویژه حمل مواد فاسد شدنی تصمیم گرفته می شود.
طهماسی همچنین گفت که دولت افغانستان بزودی توافقات دو جانبه را با کشورهای ازبکستان، ترکمنستان و تاجیکستان امضا خواهد کرد تا فرصت رفت و آمد کامیون ها و اتوبوس های مسافربری خود را بین این کشورها فراهم کند.
وی درباره نقش راهبردی بندر چابهار به خبرنگاران گفت که یک و نیم سال پیش تفاهم نامه این بندر بین مقامات بلند پایه سه کشور هند ، ایران و افغانستان امضا شد و اولین محموله از این مسیر چندی پیش به افغانستان رسید و این بندر اهمیت اقتصادی زیادی برای افغانستان دارد که از طریق انتقال کالا به کشورهای محاط در خشکی واقع در آسیای میانه نیز می تواند درآمدزا باشد.
وی گفت که وصل شدن به چابهار توسعه زیربناهای حمل و نقل را نیز مساعد می کند اگر در آنها سرمایه گذاری صورت گیرد که کشور هند در این بخش سرمایه گذاری خواهد کرد.
به گفته وی تسهیل تجارت بین افغانستان و هند که می تواند این کشور را به خاورمیانه، اروپا و آمریکا از این طریق وصل کند از دیگر مزیت های چابهار است .
طهماسی افزود که هزینه انتقالات برای افغانستان از بندرچابهار کمتر، راه نزدیک تر و کیفیت بهتر است و در ضمن هزاران فرصت شغلی مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند.همچنین وزارت راه افغانستان برای جمع آوری درآمدها و جلوگیری از حیف و میل شدن آن راهکارهای جدیدی را دردستور کار دارد که از جمله الکترونیکی کردن جمع آوری درآمد، ایجاد شعبات بانکی در مرزها است تا از دسترسی افراد به پول فیزیکی جلوگیری شود.
وزیر حمل و نقل افغانستان گفت که درآمد این وزارت امسال نسبت به سال گذشته در کابل 33 درصد و در استان ها بیش از 27 درصد افزایش یافته است.ارزش مراودات اقتصادی ایران و افغانستان بیش از دو میلیارد دلار است و این کشور تلاش دارد ضمن افزایش مبادلات تجاری بتواند با به حرکت درآوردن چرخ اقتصاد خود در آینده از کمک های کشورهای خارجی رها شود و با درآمد خود سر پا بایستد.