قوس 18, 1396 19:37 Asia/Kabul
  •  لاریجانی: تولید مواد مخدر در افغانستان افزایش یافته است

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت: از سال 2001 که آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان با هدف مبارزه با تروریسم و مواد مخدر حضور پیدا کرده اند، میزان تولید مواد مخدر در این کشور 45 برابر شده است.

«علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در گفت وگو با خبرگزاری ایتارتاس روسیه، با بیان اینکه در سال 2001 در افغانستان بالغ بر 200 تُن مواد مخدر تولید می شد اما امروز به 9 هزار تُن افزایش پیدا کرده است افزود: ترانزیت مواد مخدر از افغانستان تنها از راه زمینی نیست، بلکه سه فرودگاه «بگرام»، «کابل» و «قندهار» افغانستان که زیر نظر ناتو فعالیت می کنند، ترانزیت مواد مخدر را انجام می دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران با تاکید بر اینکه مسأله مبارزه با مواد مخدر، بین المللی است، تصریح کرد: مقصد اولیه مواد مخدر اروپا است، اما اروپایی ها سهم خود را برای مبارزه با مواد مخدر پرداخت نمی کنند و هزینه آن بر دوش کشورهای مسیر ترانزیت است.

لاریجانی درخصوص چشم انداز مبارزه با مواد مخدر و اقدام های موثری که برای همکاری در این زمینه باید صورت بگیرد، گفت: ایران در مبارزه با مواد مخدر بسیار جدی است و در این راه چهار هزار شهید و 13 هزار زخمی تقدیم کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین با اشاره به حضور 16 ساله ناتو در افغانستان اظهار کرد: سربازان زیادی از آمریکا و ناتو در افغانستان حضور دارند، اما نتایج حضور آنها در زمینه مبارزه با تروریسم فضاحت بار بود، به نحوی که نه تنها طالبان سرکوب نشد، بلکه تروریست ها در عراق، سوریه، لیبی و یمن نیز به وجود آمدند.

 

کلیدواژه