قوس 26, 1396 11:40 Asia/Kabul

نبردهای سنگین میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دولت افغانستان در چند دهۀ اخیر قربانیان زیادی از مردم افغانستان گرفته و هنوز هم دامنۀ آن از این سرزمین برچیده نشده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات عدم توجه طرف‌های درگیر در نبردهای افغانستان به غیرنظامیان را تاسف‌بار دانست و تاکید کرد: دولت افغانستان و مخالفان مسلح حکومت مکلف هستند بر اساس قوانین بشردوستانه و بین‌المللی حدود معینی را برای حفاظت از غیرنظامیان برای خود تعریف کنند.

عبدالقادر رحیمی رییس این کمیسیون در هرات تصریح کرد: سال‌هاست که مردم افغانستان در وضعیت بد امنیتی به سر می‌برند و به همین دلیل تلفات و خساراتی نیز به افراد بی طرف در جنگ‌های این کشور وارد شده‌است.

وی با بیان اینکه به هر اندازه که نا امنی و بحران در کشور وجود داشته باشد به همان پیمانه حقوق مردم و بخصوص افراد ملکی زیر پا خواهد شد، اظهار داشت: باید تلاش شود تا از وارد شدن تلفات و خسارات به افراد غیرنظامی به هرگونۀ ممکن جلوگیری شود.

هرچند برای پیش‌گیری از آسیب رسیدن به غیرنظامیان در نبردهای مسلحانه و پشتیبانی از قربانیان جنگ در افغانستان گام‌هایی برداشته شده اما آگاهان امور سیاسی بر این باورند که دامنۀ جنگ در کشور آنچنان گسترده‌است که این اقدامات نتوانسته برای کاهش قربانیان جنگ موثرباشد.

محمد رفیق شهیر، استاد دانشگاه تاکید کرد: جنگ در بین ۲ گروه به دلیل رسیدن به اهدافشان جریان دارد و نباید در این میان افراد ملکی بخصوص زنان و کودکان آسیب ببینند.

برخی از شهروندان هرات نیز با ابراز نگرانی از وارد شدن تلفات و خسارات به افراد بی طرف در نبردهای افغانستان، گفته‌اند: حقوق مردم باید از سوی طرف‌های درگیر رعایت شود و باید از وارد شدن تلفات و خسارات به آنان نیز جلوگیری شود.

آنان از جوامع بین‌المللی و حافظان حقوق بشر خواستند تا طرف‌های مسلح درگیر در بحران افغانستان را زیرفشار قرار دهند تا خانه‌ها و اماکن مسکونی مردم را مورد حمله قرار ندهند و به آنان آسیب نرسانند.

این نگرانی‌ها در حالی از وارد شدن تلفات به افراد غیرنظامی در جریان جنگ‌های داخلی افغانستان مطرح می‌شود که تا هنوز بحران، نا امنی و نبردهای سنگین در اقصی نقاط این کشور از مردم قربانی می‌گیرد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.