قوس 28, 1396 17:43 Asia/Kabul
  • برگزاری اولین سمینار بین المللی راه ابریشم و افغانستان در کابل

اولین سمینار بین المللی تحت نام راه ابریشم و افغانستان، از سوی وزارت اطلاعات و فرهنگ در کابل با هدف جلب توجه جهانیان به احیای مجدد این راه، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، محمد رسول باوری سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ با اشاره به نقش چین و دیگر کشور ها در احیای مجدد راه ابریشم، تاکید کرد که راه ابریشم باید به گونه معیاری و برابر با عصر تکنولوژی احیا شود.

از سوی دیگر رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان با فرستادن پیامی در این سیمینار راه ابریشم را یک راه منفعت بار اقتصادی برای مردم افغانستان خوانده و بر باز سازی آن به شکل مدرن تاکید کردند.

اسدالله غضنفر مشاور فرهنگی رئیس جمهور غنی می گوید که حکومت وحدت ملی در زمینه احیای راه ابریشم گام های مهمی را برداشته است و تلاش دارند در سال های آینده نیز برنامه ریزی و کارکرد موثر داشته باشند.

در همین حال عبدالرحمان شفق عضو ریاست اجرائیه گفت که، با توجه به سیاست تنش زدایی حکومت وحدت ملی در سطح منطقه، و نیز برای همبستگی اقتصادی میان کشور های منطقه به منظور انکشاف پایدار، حکومت افغانستان از این پروژه حمایت می کند.

عبدالهادی قریشی عضو اکادمی علوم افغانستان به این باور است که راه ابریشم اهمیت اقتصادی برای کشور دارد و با احیای راه ابریشم سالانه دوصد میلیارد میان کشور ها تبادلات تجارتی میشود که از این میان یک میلیارد دالر افغانستان از آن عاید به دست میاورد.

جاده ابریشم که ۴۰ درصد خط آهن این پروژه از افغانستان می گذرد، یکی از تاریخی ترین جاده های منطقه هست که احیای آن می تواند اثرات مثبت اقتصادی را در کشورهای منطقه به وجود بیاورد.

گفتنی‌ است که سه روز باقی مانده سیمینار چهار روزه وزارت اطلاعات و فرهنگ در باره راه ابریشم در جلال آباد برگزار خواهد شد.