توظیف ۹۰ پلیس برای حفاظت از قطری‌ها در فراه‎
(last modified 1396-10-10T12:49:32+00:00 )
جدی 10, 1396 17:19 Asia/Kabul

حضور طالبان مسلح در ولایت فراه در غرب افغانستان با انجام حملات مسلحانه، مین‌گذاری‌ها و درگیری‌های شدید، دولت و ساکنین فراه را نگران کرده‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، بارها مسئولان امنیتی در این ولایت دلیل حضور گستردۀ طالبان و شکست‌های نیروهای امنیتی را نبود تجهیزات کافی نظامی و کمبود نیروهای امنیتی عنوان کردند.

با این همه اما مسئولان دولتی در این ولایت ۹۰ تن از سربازان پلیس که مسئولیت تامین امنیت شهر و ولسوالی‌هارا بر عهده دارند را برای محافظت شهزادگان و بازرگانان قطری موظف کردند که اخیرا وارد ولایت فراه شده و از این ولایت بازدید می‌کنند.

مقام‌های امنیتی در فراه نیز پذیرفتند که ده‌ها تن از سربازان افغان به دلیل محافظت از قطری‌ها توظیف شده اما تاکید کردند: این بازرگانان کشور قطر به گونۀ موقت در فراه به سر می‌برند و قرار است تا پروژه‌های مهمی را برای مردم افغانستان راه‌اندازی کنند.

گل‌بهار مجاهد، آمر امنیت پلیس فراه با بیان اینکه قطری‌ها از چندسال گذشته تا کنون سعی کرده‌اند تا طرح‌های زیربنایی را برای مردم فراه ایجاد و کارآفرینی کنند، تصریح کرد: پلیس فراه مکلف است تا امنیت جانی این بازرگانان را تامین کند.

این مقام امنیتی در فراه گفت: این ۹۰ تن از سربازان پلیس از پاسگاه‌های امنیتی، مراکز ولسوالی‌ها و از شهر فراه به این منظور توظیف شدند.

آمر امنیت پلیس فراه با اشاره بر اینکه ولایت فراه یکی از ولایت‌هایی‌است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و پروژه‌های زیربنایی کمتری در آن احداث شده‌است، اظهار داشت: باید از این فرصت به دست آمده استفاده شود و قطری‌ها برای انجام این طرح‌ها دل‌گرم شوند.

مجاهد افزود: بازرگانان قطری طی این‌ سال‌ها به ارزش میلیون‌ها افغانی پروژه‌های بازسازی و نوسازی را در این ولایت اجرایی کردند و تازمانیکه این افراد در فراه باقی بمانند مسئولیت تامین امنیت جانی و مالی آنان بر عهدۀ دولت افغانستان است.

اظهارات مسئولان امنیتی در فراه در حالی‌است که شهزادگان قطری برای شکار پرندگان کم‌یاب وارد این ولایت شده و قصد دارند حیوانات کم‌نظیر این ولایت را شکار و سپس با خودشان به قطر ببرند.

حضور قطری‌ها در ولایت فراه بارها مورد انتقاد کارشناسان واقع شده و تاکید شده‌است باید دولت افغانستان این مسایل را زیرنظر داشته‌ باشد.

در همین حال حمیدالله رحمانی کنشگر مدنی در ولایت فراه ضمن حمایت از انجام پروژه‌های زیربنایی در ولایت فراه به منظور ایجاد کار و رفاه برای مردم تاکید کرد: با هرنوع شکار پرندگان و حیوانات وحشی در این ولایت مخالف است.

رحمانی نظارت بر عملکرد قطری‌ها در ولایت فراه را از صلاحیت مسئولان محلی خارج دانسته از مسئولان ارشد دولت وحدت ملی خواست تا به این موضوع رسیدگی کنند.

این فعال مدنی در فراه گفت: مردم نسبت به کارکردهای قطری‌ها مشکوک اند.

بنا به گفته مسئولان محلی در فراه ۱۵ تن از شکارچیان کشور قطر وارد این ولایت شده و هم اکنون در منظقۀ «چاکارتۀ» که محل پرواز پرندگان قیمتی و کمیاب افغانستان است، حضور دارند.