جدی 19, 1396 17:25 Asia/Kabul

ده‌ها تن ازفرماندهان و مجاهدین در حوزه جنوب غرب افغانستان، با تاکید بر اینکه برکناری عطامحمد نور از سمت والی بلخ در شرایط کنونی به صلاح مملکت نیست، گفته‌اند: گوش به فرمان آقای نور هستیم!

به گزارش خبرنگار رادیو دری، درهمایشی که با حضور قوماندانان جهادی ولایت‌های غرب کشور به منظور پشتیبانی از والی پیشین بلخ در هرات راه‌اندازی شده بود، سخنرانان از رییس جمهور افغانستان خواستند تا به منظور حفظ وحدت و انسجام بیشتر بین مردم افغانستان از گزینۀ حذف استفاده نکند.

اشتراک کنندگان در این همایش ضمن تاکید بر ادامۀ کار آقای نور در پست والی بلخ اظهار داشتند: گوش به فرمان آقای نور هستند و تا آخرین  قطرۀ خونشان از وی حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

جمعه‌گل مجاهد، از فرماندهان جهادی در هرات دولت افغانستان را به حذف مجاهدین از بدنۀ دولت وحدت ملی متهم کرد و هشدار داد: برکناری عطامحمد نور از سمتش در وضعیت فعلی کشور می‌تواند بحران ایجاد کند  و رییس جمهور باید در این باره تجدید نظر نماید.

عبدالناصر و وزیراحمد، دو تن دیگر از فرماندهان جهادی در هرات حمایت جدی خویش را از آقای نور اعلام داشته و خطاب به سران دولت وحدت ملی گفت: مجاهدین بودند که زمینه برقراری نظام کنونی را فراهم کردند, اما نشود که این خدمات مجاهدین، شهادت و رشادت آنان نا دیده گرفته شود.

آنان نیز هشدار دادند این طرز رفتار و تصمیم گیری‌های رییس جمهور مشکلات فروانی را برای مردم افغانستان ایجاد خواهد کرد.

فرماندهان جهادی هرات پافشاری کردند: تمام مردم افغانستان از شمال تا غرب خواهان عدالت و تطبیق توافقنامۀ دولت با مجاهدین هستند و از این خواستۀ شان عقب نشینی نخواهند کرد.

مولوی غلام‌محمد مصون از رهبران جهادی و مولوی غوث‌الدین امام جمعه در یکی از مساجد هرات بر این باورند که عطامحمد نور در مقابله و مهار گروه‌های تروریستی توانا است و در تامین امنیت در ولایت بلخ و سایر ولایت‌های شمالی کشور موفق عمل کرده‌است.

این علمای دینی نگران بدتر شدن وضع امنیتی و حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی پس از برکناری آقای نور از سمت‌اش هستند.

در حدود ۲۰ روز قبل ادارۀ ارگان‌های محلی افغانستان اعلام کرد که استعفای آقای نور از سوی رییس جمهور مورد تایید قرار گرفته  و وی عملا والی بلخ نیست.

اما والی پیشین ولایت بلخ پذیرفته شدن استعفایش را یک توطئه دانسته و بر ادامۀ کارش به صفت والی این ولایت پافشاری دارد.