جدی 21, 1396 10:48 Asia/Kabul
  • آمادگی دولت افغانستان برای پذیرش پناهجویان افغان

مشاور امور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین افغانستان از آمادگی دولت این کشور برای پذیرش پناهجویان افغان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم ،"حفیظ احمد میاخیل" روز چهارشنبه اعلام کرد، چنانچه تلاش‌های دیپلماتیک برای تمدید اقامت پناهجویان افغان درپاکستان به نتیجه نرسد، دولت افغانستان آماده پذیرش پناهجویان این کشور است.

مشاور امور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین افغانستان با اشاره به توافق صورت گرفته دولت کابل با دولت پاکستان برای  حضور پناهجویان افغان تا پایان سال 2018 میلادی ازدولت اسلام آباد خواست تا به توافقات خود عمل کند و موضوع پناهجویان را سیاسی نکند.

درهمین پیوند، "عبدالغفار شینواری" رییس شورای اجرایی پناهندگان افغانستان گفت: بازرگانان افغان سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار در پاکستان دارند و فرصت یک ماهه خروج برای سرمایه‌گذاران افغان کافی نیست.

"عبدالله عبدالله" رییس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان در نشست شورای وزیران این کشورنیز پایبندی اسلام‌آباد را به توافق سه جانبه پاکستان، افغانستان و سازمان ملل درباره پناهجویان افغان خواستار شد.

عبدالله عبدالله افزود: پناهجویان افغان نباید از پاکستان اخراج شوند بلکه مشکلات آنها از طریق گفت‌وگو با مقامات پاکستانی حل شود.

اداره ثبت احوال نفوس پاکستان آمار پناهجویان قانونی افغان در پاکستان را 1میلیون و سیصد هزار نفر و پناهجویان غیرقانونی را حدود 600 هزار نفر اعلام کرده است که باید پیش از پایان ماه نخست سال جاری میلادی پاکستان را ترک کنند.

از حدود چهار دهه پیش با اشغال افغانستان از سوی نیروهای شوروی و همچنین اشغال نظامیان آمریکایی ازسال 2011، میلیون ها نفر از افغانستان آواره شدند.

کلیدواژه