مصرف سالانه ۱۱ هزار کیلوگرم مواد مخدر طی یک سال در ولایت هرات
(last modified 1396-10-26T09:39:34+00:00 )
جدی 26, 1396 14:09 Asia/Kabul

سالانه نزدیک به ۱۱ هزار کیلوگرم انواع مواد مخدر در ولایت هرات به مصرف می‌رسد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در حدود ۶۰ هزار فرد معتاد به مواد مخدر هم اکنون در هرات وجود دارند و مواد مورد نیازشان از خرده فروشان مواد مخدر در نواحی مختلف شهری و مراکز ولسوالی‌ها به دست میاورند.

دسترسی آسان و فروش آزادانۀ مواد مخدر در ولایت هرات باعث شده این رقم درشت ونگران کننده از معتادان به مواد مخدر در هرات بوجود بیاید.

اگر چه دولت افغانستان و نهادهای خیریه در این ولایت تلاش‌هایی را به منظور مداوای این معتادین به مواد مخدر آغاز کرده‌اند اما هنوز این آمار کاهش نیافته‌است.

آنگونه که مسئولان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات گفته‌اند: در این ولایت با تراکم نفوس ۴ میلیونی‌اش دستکم ۶۰ هزار فرد معتاد به مواد مخدر زندگی می‌کنند.

با یک حساب سرانگشتی در خواهیم یافت که اگر هرمعتاد روزانه نیم گرم از این مواد را مصرف کند، روزانه بیش از ۳۰ کیلوگرام انواع مواد مخدر در هرات به مصرف می‌رسد که سالانه ۱۱ هزار کیلوگرم خواهد شد.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات نگرانی مسئولان محلی را در این باره ابراز داشت و گفت: باید پذیرفت که وجود این آمار نگران کننده از یک‌سو نشان دهندۀ یک ضرر بزرگ اقتصادی است و از سوی دیگر وجود این همه معتاد به مواد مخدر آیندۀ جامعه را نیز با خطراتی به همراه خواهد ساخت.

از سوی دیگر مسئولان شورای ولایتی هرات انگشت اتهام به دلیل افزایش آمار معتادین و مراکز آزادانۀ فروش مواد مخدر را به سوی پلیس نشانه رفته‌اند.

سیدعظیم کبرزانی، عضو شورای ولایتی هرات گفت: اگر منسوبان پلیس در فروش و توزیع بسته‌های مواد مخدر با گروه‌های قاچاق و توزیع این مواد هم‌دست نباشند، فروش مواد مخدر آن‌هم به این پیمانه وجود نخواهد داشت.

اما عبدالکریم حق‌یار کارشناس مسایل اجتماعی در هرات بر این باور است که ادارات امنیتی از محل فروش مواد مخدر در نقاط مختلف این ولایت باخبر هستند و عاملان آن را نیز می‌شناسند اما اقدامی در این خصوص نمی‌کنند.

آگاهان مسایل افغانستان می‌گویند: اگرچه مسئولان ادارۀ مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات همواره از مبارزه با کشت، تولید و استفاده از مواد مخدر سخن گفته‌است اما ارقام معتادین به مواد مخدر و مراکز فروش این مواد کمکاری این ادارات را نشان می‌دهد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.