جدی 27, 1396 11:49 Asia/Kabul
  • هرات، مسیر قاچاق مواد مخدر افغانستان

پس از ۱۵ سال مبارزۀ دولت افغانستان و کشورهای غربی برای محو مواد مخدر در این کشور، هنوز هم باندهای مافیایی، قاچاقچیان و تولید کنندگان این مواد در همۀ بخش‌های کشور فعالند و هر روز نگرانی‌های جدی‌تری را برای مردم بوجود می‌آورند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،ولایت‌های هرات، فراه، غور و نیم‌روز از جمله مناطقی در غرب افغانستان هستند که قاچاقچیان مواد مخدر عمدتا از همین مسیرها برای نقل و انتقالات انواع مواد مخدر استفاده می‌کنند و چالش‌های فروانی را برای نیروهای مبارزه با مواد مخدر ایجاد کرده‌اند.

ولایت هرات اما در این اواخر به یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیت مواد مخدر تبدیل شده تا جاییکه مسئولان شورای ولایتی هرات گفته‌اند: مواد مخدر تولید شده در سایر ولایت‌های این حوزه در نخست وارد هرات می‌شود و سپس به کشورهای همسایه قاچاق می‌گردد.

این ولایت به دلیل هم‌مرز بودن با کشورهای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکمنستان همواره مورد توجه گروه‌های مافیایی مواد مخدر قرار داشته است.

سیدعظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات با ابراز نگرانی از این موضوع گفت: بیشترین موادمخدری که در این ولایت توسط معتادان به مصرف می‌رسد و یا هم به کشورهای خارجی قاچاق می‌شود از ولایت‌های تولید کنندۀ این مواد وارد می‌شود.

کبرزانی این روند را نگران کننده دانست و تصریح کرد: ادارات مختلف امنیتی بخصوص اداره‌هاییکه مسئولیت مبارزه با تولید و قاچاق مواد مخدر را دارند در جلوگیری از آن مسئولانه عمل نکرده‌اند.

براساس گزارشی که اخیرا رادیودری به آن پرداخته‌است، سالانه ۱۱ تن انواع مواد مخدر در ولایت هرات توسط معتادان مصرف می‌شود.

مقام‌های محلی در هرات نیز می‌پذیرند که ولایت هرات به مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر بدل شده‌است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت: تولید مواد مخدر در این ولایت اندک است و بیشتر این مواد از ولایت‌های هم‌جوار وارد می‌شود.

با این‌حال عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی فرماندهی پلیس هرات با بیان این‌که قاچاقچیان توان این را ندارند که مواد مخدر را وارد شهر نمایند، تصریح کرد: در جریان سال جاری تا کنون هزاران کیلوگرم مواد مخدر و مواد کیمیاوی که قرار بود وارد ولایت هرات شود توسط نیروهای امنیتی کشف و به آتش کشیده‌ شده‌است.

اعتیاد و ترانزیت مواد مخدر در ولایت هرات به یک معضل جدی مبدل شده‌است.

بر اساس آمار ادارات مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات هم اکنون بیشتر از ۶۰ هزار فرد معتاد به مواد مخدر در این ولایت زندگی می‌کنند که به یکی از بزرگترین نگرانی‌ها برای مسئولان دولتی و امنیتی تبدیل شده‌است.