جدی 28, 1396 16:51 Asia/Kabul
  • آیا رییس جمهور افغانستان خواهد توانست رییس معارف هرات را برکنار کند؟‎

اوایل هفتۀ جاری رییس جمهور افغانستان دستور برکناری عبدالرزاق احمدی رییس معارف ولایت هرات و ۲۱ تن دیگر از روسای معارف سایر ولایت‌های این کشور را صادر کرد و خواستار جابجایی فوری این افراد شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری ، این خبر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و بالاخره مشاور رییس اجراییۀ دولت وحدت ملی افغانستان در این باره گفت: رییس جمهور اشرف غنی و عبدالله عبدالله رییس اجراییه به تفاهم رسیدند که رییس فعلی معارف ولایت هرات به کارش هم چنان ادامه بدهد.

جمال‌ناصر حبیبی مشاور عبدالله عبدالله گفت: دستور برکناری رییس معارف هرات از سوی رییس جمهور صادر شده بود اما با پادرمیانی رییس اجراییه، آقای احمدی از وظیفه‌اش برکنار نخواهد شد و هم‌چنان رییس معارف خواهد بود.

از سوی دیگر شماری از آموزگاران و فعالان فرهنگی در هرات هشدار می‌دهند که انتصاب یک فرد غیر بومی هرات در سمت رییس معارف این ولایت برای آنان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست.

آنان تاکید کردند: هرات، به عنوان شهر علم و فرهنگ دارای کدرهای متخصص و کارآزمودۀ است که می‌توانند مسئولیت‌های بالاتری از ریاست‌های اداری را با موفقیت انجام دهند و نباید دولت افغانستان نسبت به مردم هرات دیدگاه تبعیض آمیز داشته باشد.

مردم هرات هشدار دادند، اگر دولت بخواهد اقداماتی آلوده به تبعیض را در هرات اجرایی کند در برابر آن سکوت نخواهند کرد.

از جانب دیگر نمایندگان مردم در شورای ولایتی هرات نیز تاکید دارند، دولت باید به خواست و ارادۀ مردم این ولایت احترام داشته باشد و از چنین اقداماتی که احساسات مردم را بر انگیخته می‌کند جدا پرهیز نماید.

حبیب‌الرحمن پدرام عضو شورای ولایتی هرات با ابراز نگرانی از تصامیم این‌چنینی رییس جمهور غنی گفت: دولت هیچ توجهی به کدرها و متخصصان هراتی به منظور جابجایی در ادارات دولتی ندارد و حتی هراتیانی که در برخی از این اداره‌ها به عنوان مسئول یا معاونین ایفای وظیفه می‌کنند را نیز از کار برکنار می‌کند.

این نمایندۀ مردم هرات در شورای ولایتی اقدامات اخیر رییس جمهور را بر خلاف موازین مردم سالاری می‌داند.

هرچند وزارت معارف افغانستان روز سه شنبۀ همین هفته مسئولان جدید اداره‌های معارف ۲۱ ولایت این کشور را رسما معرفی کردند، اما مقام‌های محلی هرات میگویند، تا کنون هیج مکتوب رسمی در خصوص جابجایی آقای احمدی از سمت ریاست معارف این ولایت برای آنان نرسیده‌است.

عبدالرزاق احمدی رییس کنونی معارف ولایت هرات قبل از احراز این سمت، مسئول بنیاد شهید مسعود در ولایت هرات بود.

در ماه‌های گذشته نیز زمزمه‌هایی از برکناری آقای احمدی از این سمت وجود داشت که با اعتراضات گستردۀ مردم هرات روبرو شد