خطیب نماز جمعه کابل: افراط و تفریط در شریعت اسلامی جایگاهی ندارد
(last modified 1396-10-29T12:34:04+00:00 )
جدی 29, 1396 17:04 Asia/Kabul

هزاران تن از مردم مسلمان کابل با حضور گسترده در تمامی مساجد جامع این شهر آیین عبادی سیاسی نماز جمعه ی دشمن شکن این هفته را با شکوه هر چه بیشتر به پا داشتند. 

دکتر محمد ایاز نیازی خطیب مسجد جامع وزیر اکبرخان در خطبه های نماز جمعه ی با صلابت این هفته ضمن دعوت مردم به پرهیزگاری و ترس از خداوند و با استناد به آیات و روایات متبرکه پیرامون موضوعی تحت عنوان نگاه اسلام به افراط و تفریط به ایراد سخن پرداخت .

وی با بیان این که افراط و تفریط در شریعت اسلامی جایی ندارد گفت :دین مقدس اسلام به گونه ی جدی با افراط و تفریط مخالف است و بنابر دلایل گوناگون پیروانش را از گرفتار شدن در افراط و تفریط نهی فرموده است .وی از دستور اسلام مبنی بر خود داری از افراط و تفریط در به جا آوردن اعمال عبادی به عنوان نمونه ای بارز از توجه اسلام به این اصل مهم یاد کرد .

خطیب مسجد جامع وزیر اکبرخان با محکوم نمودن تلاش های مذبوحانه ی دشمنان اسلام در راستای صدمه زدن به این دین و پیروانش خاطر نشان ساخت که یکی از مهم ترین مواردی که دشمن با استفاده از آن به دنبال درهم کوبیدن ما است ، پیوند دادن اسلام با افراط گرایی است که این نیرنگ شیادانه  توسط عمال و مزدوران شان تطبیق می شود ‌.

نیازی خاطر نشان ساخت که دوری از افراط و تفریط در مراوده و ارتباطات نیز به گونه ی جدی مورد تاکید اسلام قرار دارد که در سایه ی آن برای مسلمانان زمینه ی زندگی مسالمت آمیز در جامعه ی انسانی فراهم می شود .وی رعایت حقوق غیر مسلمانانی که باجوامع اسلامی روابط دارند و منبع شر نیستند را از مکلفیت های هر مسلمان خواند .

در ادامه دکتر نیازی با اشاره به کج روی های برخی از دولتهای اسلامی خاطر نشان ساخت ‌که متاسفانه سیاست های غلط برخی از حکام دولت های اسلامی نه تنها باعث بروز برخی حرکات افراطی گردیده است بلکه آنان حتی زمینه ی شکل گرفتن غده ای سرطانی در قلب جهان اسلام را مهیا کرده اند .

خطیب مسجد جامع وزیر اکبرخان با نقد فرهنگ های وارداتی تاکید کرد که فرهنگ های سخیفی چون دموکراسی لجام گسیخته ، دین گریزی و ارزش ستیزی باعث تداوم هرچه بیشتر جنگ و نابسامانی در این کشور خواهد شد .نیازی وقاحت افرادی را که  در سایه ی فرهنگ های وارداتی غرب به دهن کجی به ارزش های جامعه ی اسلامی افغانستان میپردازند را شدیدا محکوم کرد و از آن به عنوان افراط گرایی آشکار نام برد .

 افزون بر این حجت الاسلام و المسلمین عبدالقدیر عالمی امام جمعه ی غرب کابل نیز در  خطبه ی  دوم نماز جمعه ی عبادی سیاسی این هفته ، حجت الاسلام و المسلمین عبدالقدیر عالمی امام جمعه ی غرب کابل ،ضمن دعوت مجدد مردم به پرهیزگاری و ترس از خداوند پیرامون برخی از مهم ترین مناسبت ها و مسایل روز افغانستان به ایراد سخن پرداخت .

عالمی با اشاره به فرارسیدن پنجم جمادی الاولی خجسته سالروز میلاد قهرمان کربلا حضرت زینب کبری سلام الله علیها این عید فرخنده را به تمامی مسلمانان و دوست داران اهل بیت عصمت و طهارت تبریک و تهنیت عرض کرد و برای زنان و دختران جامعه ی اسلامی افغانستان آرزوی موفقیت در الگو گیری از غیرت زینبی کرد .

عالمی در بخشی از سخنانش با اشاره به سفر هیت شورای امنیت سازمان ملل متحد به کابل که هفته ی گذشته رخ داد گفت : با توجه به هدف این سفر هیت شورای امنیت سازمان ملل متحد ،خواست مردم افغانستان از جامعه ی جهانی این است که دین شان را نسبت به افغانستان و مردم این سرزمین ادا کنند و در راستای عملی ساختن شعارهای شان مسیر صداقت و تلاش را پیش بگیرند .

سپس و در پایان خطبه های نماز جمعه ی دشمن شکن این هفته ، حجت الاسلام و المسلمین عبدالقدیر عالمی امام جمعه ی غرب کابل با بر شماری فهرست وار ناکامی های جامعه ی جهانی در افغانستان ،  نسبت به گسترش ناامنی ، فساد ، بی ثباتی و فقر که رنج بیشتری را بر مردم افغانستان تحمیل می کند ابراز تاسف کرد .

وی خاطر نشان ساخت که بر خلاف وعده های داده شده توسط جامعه ی جهانی در شانزده سال پیش ، افغانستان امروز کماکان با بحران های گوناگون سیاسی ، امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی روبرو است .