دلو 12, 1396 17:35 Asia/Kabul
  • شکسته شدن سکوت جامعه مدنی هرات در برابر حملات تروریستی‎

انتقادها از عدم موضع‌گیری نهادهای مدنی در ولایت هرات نسبت به فعالیت‌های تروریستی در کشور بالا گرفته و تاکید شده‌ است باید این نهادها که خود را مدافع حقوق افراد غیرنظامی و ناظران عملکرد دولت می‌دانند زودتر از این واکنش نشان می‌دادند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،«وهاب صدیقی» استاد دانشگاه و آگاه مسایل افغانستان براین باور است که دولت افغانستان بر فعالیت‌های نهادهای مدنی محدودیت وضع کرده و از همین رو نسبت به گذشته فعالیت‌های کمتری از این مراکز را شاهد هستیم.

صدیقی با اشاره بر رویدادهای تروریستی که در 10 روز گذشته از مردم افغانستان قربانی‌های فراوانی گرفته‌است، تصریح کرد: انتظار می‌رفت نهادهای جامعه مدنی در یک هماهنگی کامل و با راه اندازی گردهم‌ایی‌های اعتراضی قتل و کشتار مردم را محکوم می‌کردند.

این استاد دانشگاه جامعه مدنی را اهرم فشاری دانست که می‌توانند دولت و نیروهای امنیتی را بر مکلفیت‌هایشان وادار کرده و بدینگونه نظم و امنیت در جامعه حاکم شود.

وی سکوت نهادهای مدنی در ولایت هرات را پرسش برانگیز دانست.

 پس از یک هفته از وقوع رویدادهای تروریستی در کشور و کشته و زخمی شدن صدها تن از مردم افغانستان در این حملات، نهادهای جامعه مدنی در ولایت هرات سکوت خود را شکست و ضمن نکوهش حملات تروریستی  و قتل و کستار مردم غیرنظامی در این رویدادها از دولت افغانستان خواست تا به هر نحو ممکن جلو این فعالیت‌های تروریستی گرفته شود.

«گلثوم صدیقی» کنشگر مدنی در ولایت هرات نیز عاملان حوادث تروریستی در افغانستان را وابسته به شبکه استخباراتی پاکستان دانسته و تاکید کرد: مردم خسته از جنگ افغانستان منتظرند تا دولت وحدت ملی در این باره توجه کرده و کشور را از این بحران نجات دهد.

«عبدالقادر کامل» و «سیداشرف سادات» آگاهان مسایل سیاسی در هرات نیز وقوع این رویدادهای خونبار را به نفع کشور ندانسته و تاکید کردند: رهبران دولت وحدت ملی و بویژه سران ارشد نظامی به دلیل بی پروایی ها و سهل‌انگاری‌هایشان در مهار ناامنی‌ها و حملات تروریستی ناتوان هستند.

در این گردهم‌آیی زمزمه‌های از حضور و فعالیت گروه تروریستی-تکفیری داعش نیز به گوش می‌رسد.

اما «احمدعلی غور دروازی» دبیرکل حزب‌الله افغانستان بر این باور است که بین نیروهای داعش که در عراق و سوریه فعالیت داشتند و افرادی‌که با نام داعش در افغانستان فعال شده‌اند تفاوت‌هایی وجود دارد.

غوردروازی تاکید کرد: هیچ پیوندی بین این نیروهای داعش در افغانستان و عراق و سوریه وجود ندارد و این گروه تروریستی نمی‌تواند در این کشور فعالیت کند و به پیروزی برسد.

اعضای جامعه مدنی در ولایت هرات در پایان این گردهمایی با صدور قطع‌نامه‌ای خواهان وارد شدن فشار بیشتر بر حامیان داخلی و خارجی تروریستان شده تاکید کردند: باید در نبردهای جاری در کشور افرادیکه زندگی را به کام مردم تلخ کرده‌اند به شدت سرکوب شوند.

در این قطع‌نامه از بیشتر شدن ناامنی‌ها، حملات تروریستی و درگیری‌های خونین در نقاط مختلف کشور ابراز نگرانی شده‌است.