احضار مسئولان مراکز درمانی در هرات به دادستانی/ برخی پزشکان برای دریافت پول بیشتر افراد سالم را هم جراحی میکنند!!
(last modified 1396-11-16T07:27:06+00:00 )
دلو 16, 1396 11:57 Asia/Kabul

تخطی از قوانین صحی افغانستان 22 تن از مسئولان مراکز درمانی در هرات را به دادستانی کشانده‌ است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،مقام‌های محلی در ولایت هرات با بیان اینکه فعالیت‌های مراکز درمانی را زیرنظر دارند، از معرفی 22 تن از مسئولان کلینیک‌های درمانی هرات به دادستانی این ولایت خبر داده‌اند.

مسئولان اداره صحت‌عامه ولایت هرات میگویند، این مراکزدرمانی شامل کلینیک‌ها و داروخانه‌هایی هستند که در نقاط مختلف شهر هرات فعالیت داشته‌اند.

بارها شهروندان هرات از ارایه خدمات نامناسب و بی کیفیت از سوی کلینک‌ها و مراکز دارویی این ولایت شکایت داشته اما طی این مدت‌ها کمتر به آن توجه شده‌است.

این اعتراضات بالا گرفت و مسئولان اداره صحت‌ عامه‌ی ولایت هرات بر آن شدند تا از روند کاری این مراکز نظارت دقیق تری انجام دهند تا بتوانند رضایت شهروندان را به دست آورند.

«اسدالله» مدیر بخش نظارت بر تطبیق قوانین صحی در صحت عامه ولایت هرات گفت، پس از بررسی‌های لازم مشخص شد که برخی از این مراکز تخلفاتی را انجام داده و نسبت به ارایه خدمات به مردم بی تفاوتی‌هایی را انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه در نخستین اقدام 5 کلینیک درمانی خصوصی و 16 داروخانه که جواز فعالیت نداشتند و از مردم اضافه ستانی می‌کردند، مسدود شده و پرونده‌های آنان به دادستانی هرات فرستاده شده‌است.

شهروندان هرات که از این همه بی توجهی مسئولان اداره صحت عامه خسته شده و نگران این وضع بودند، اقدامات اخیر این اداره را تحسین کرده و بر تداوم این نظارت‌ها به منظور هرچه بهتر شدن سطح خدمات شفاخانه‌ها و کنترل قیمت‌ دارو تاکید کردند.

این شهروندان هرات خاطرنشان کردند، برخی از پزشکان موظف در کلینیک‌ها و مراکز درمانی خصوصی به دلیل اخذ پول بیشتر از بیماران حتی افراد سالم را هم زیر تیغ جراحی برده‌اند.

شماری از ساکنین ولایت هرات که کم کم باورشان را به تعهدات پزشکان از دست داده‌اند، از دادستانی هرات خواسته‌اند تا به گونه‌ی جدی این پرونده‌ها را بررسی و افراد خاطی را مجازات کنند.

از سوی دیگر «شفیق بهروزیان» کنشگر مدنی در ولایت هرات نیز نگران این موضوع است و تاکید دارد بسیاری از شفاخانه‌های خصوصی در ولایت هرات غیرمعیاری است و پزشکانی که در این مراکز حضور دارند بدون تخصص اقدام به کار کرده‌اند.

وی با انتقاد از این همه بی‌توجهی مسئولان محلی به این موارد هشدار داد: در بحث طبابت یک لحظه غفلت باعث مرگ یک انسان خواهد شد و نباید این روند ادامه داشته باشد.

با اینحال مسئولان محلی در ولایت هرات پافشاری دارند، از فعالیت‌های مراکز درمانی چه دولتی و چه خصوصی نظارت دقیق دارند و اجازه نخواهند داد تا افراد سودجو مشکلاتی را برای مردم ایجاد کنند.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات تصریح کرد، پرونده‌هایی که اخیرا به دادستانی فرستاده شده مورد پیگیری جدی قرار خواهد گرفت.

شهروندان هرات با تاکید بر اینکه این برای بار نخست نیست که پرونده‌های مراکز درمانی متخلف به دادستانی فرستاده می‌شود، خاطرنشان کردند، تا کنون چندین بار دیگر عده‌ای که با جان مردم در این کلینیک‌ها بازی کرده‌ و از آنان اضافه ستانی کرده‌اند به دادستانی معرفی شده‌اند اما برخورد آنچنانی با این افراد صورت نگرفته‌است.