دلو 16, 1396 15:58 Asia/Kabul

قاچاق و سرقت آثار باستانی در افغانستان به یکی از نگرانی‌های جدی مسئولان اداه فرهنگ کشور تبدیل شده و بارها کارشناسان فرهنگی نیز از حفاری‌های غیرقانونی در اطراف بناهای تاریخی ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های دولتی خواسته‌اند با این افراد برخورد جدی صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، درتازه‌ترین رویداد مسئولان امنیتی در ولایت هرات از بازداشت 2 تن خبر داده اند که اقدام به انتقال غیرقانونی  آثار باستانی کرده و قصد فروش آن‌ها را داشته‌اند.

پلیس هرات این خبر را تایید کرده و گفته‌است: از این افراد به علاوه کشف و ضبط آثار گران‌بهای تاریخی یک قبضه اسلحه‌ی کمری نیز به دست آمده‌است.

عبدالاحد ولی‌زاده سخنگوی قوماندانی امنیه‌ی ولایت هرات به رادیودری گفت: افرادی که به اتهام قاچاق و فروش اجناس تاریخی توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند، متهم به جابجایی و فروش اسلحه نیز می‌باشند.

از سوی دیگر مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات چندین سال‌است که از حفاری‌های غیرقانونی مکان‌های تاریخی و قاچاق آثار باستانی به خارج کشور ابراز نگرانی می‌کند و تاکید دارند: دولت افغانستان باید در خصوص حفظ بناهای تاریخی و آثار باستانی این ولایت توجه ویژه مبذول دارد.

«آریا رووفیان» رییس این اداره با تاکید بر اینکه باید مردم افغانستان عموما و به هر نحو ممکن جلو ضربه زدن به فرهنگ و تاریخ کشور را بگیرند، تاکید کرد:  با کسانیکه به دلیل به دست آوردن مشتی پول حاضرند هویت خودرا به دست باد بدهند مبارزه کنند.

در این میان شهروندان هرات، مسئولیت نهادهای فرهنگی و امنیتی این ولایت می‌دانند که به منظور شناسایی و بازداشت عاملان ویرانی فرهنگ و تاریخ افغانستان قاطعانه عمل کنند.

ساکنین این ولایت غربی کشور، آثار و بناهای تاریخی را نشانه‌های روشن فرهنگ و گذشته‌شان می‌دانند و هشدار می‌دهند با کسانیکه سعی در تخریب و فروش آثار گران‌بهای تاریخی-فرهنگی هرات را داشته باشند برخورد خواهند کرد.

ربوده شدن آثار باستانی در این منطقه از کشور خبر تازه‌ای نیست.

در ولایت هرات بیشتر از 800 بنای تاریخی وجود دارد که قدمت آن به هزاران سال می‌رسد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.