حوت 08, 1396 10:03 Asia/Kabul

پس از اعتراض‌های طولانی، توافقنامه انتقال مدیریت مکتب های افغان-ترک به دولت ترکیه، روز دوشنبه میان وزارت های معارف هردو کشور امضا شد. اما این تصمیم با برپایی خیمه اعتراض از سوی معترضان همراه شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، ابراهیم شینواری سرپرست وزارت معارف هدف این تصمیم را منافع ملی ، ارج گذاری به روابط با ترکیه و بهبود کیفیت و کمیت این مکتب‌ها دانسته افزود که این کار یک روند "عادی" است.

بربنیاد این توافق، قرار است شمار این مکتب‌ها در افغانستان از ۱۴ مکتب به ۲۸ مکتب و شمار دانش‌آموزان آن هم از ۷۰۰۰ به ۱۸۰۰۰ افزایش یابد.

عصمت یلماس وزیر معارف ترکیه که در سفری به کابل آمده بود در مراسم گفت: " ترکیه از افغانستان خواسته بود که مکتب های افغان- ترک را در اداره دولت ترکیه انتقال دهد، با این کار کیفیت آموزش افزایش خواهد یافت."

این مقام ترکی افزود که در نظام آموزشی این مکتب ها تغییر ایجاد نخواهد شد اما در نظر است تا شماری از خانواده‌های شهدا به گونه رایگان آموزش ببینند و برای شاگردان ممتاز زمینه تحصیل در ترکیه فراهم خواهد شد.

وزیر معارف ترکیه افزود که کسانی ‌که در تلاش تخریب دوستی ابدی افغانستان و ترکیه اند٬ از این مکتب ها اخراج خواهند شد.

این تصمیم، ماه هاست با اعتراض جدی خانواده های دانش آموزان روبه روبه رو شده است. پس ازچاشت امروز هم، کمیته خانواده دانش آموزان افغان-ترک، این تصمیم را محکوم کرده و دراعتراض به آن خیمه تحصن برپاکرده اند.

وحید الله توحیدی، عضو این کمیته تاکید کرد که از هرگونه تلاش برای جلوگیری اجرایی شدن این تفاهمنامه دریغ نخواهند کرد.

فضل احمد معنوی یک عضو دیگر این کمیته نیز در این اعتراض اشتراک داشت و از حکومت سخت انتقاد کرده و حکومت را به فرد محوری متهم کرد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش قریشی موجود است.