حوت 12, 1396 17:11 Asia/Kabul

در حالیکه تا 20 روز دیگر سال جدید تعلیمی در نقاط مختلف افغانستان آغاز می‌شود اما مسئولان اداره معارف ولایت هرات نگران روی گرداندن دانش‌آموزان از درس و تعلیم هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «عبدالرزاق احمدی» رییس اداره معارف ولایت هرات گفت: در 3 سال اخیر در حدود 100 هزار تن از دانش‌آموزان در مقاطع مختلف سنی از رفتن به مکتب منصرف شده‌اند.

احمدی با بیان اینکه دختران و پسران شامل این آمار هستند، گفت: دلایل زیادی وجود دارد که باید در گام نخست خانواده‌ها در هماهنگی و همکاری با اداره معارف این معضل را متوقف کنند.

رییس معارف ولایت هرات با اشاره بر اینکه کودکان و نوجوانان باید مورد حمایت خانواده و دولت قرار گیرند تا بدون تشویش و نگرانی به مکتب بروند و درس بخوانند، تصریح کرد: علاوه بر این صدها تن از دانش‌آموزان دختر و پسر در برخی نواحی شهری و ولسوالی‌های 15 گانه‌ی هرات به دلایل مختلف از رفتن به مکتب و آموزش و پرورش محروم هستند.

احمدی مسئولیت اداره معارف دانست تا با راه‌اندازی سمینارهایی به منظور آسیب شناسی این روند، راهکارهای مناسبی را جستجو کنند و با تشویق دانش‌آموزان آنان را به آینده امیدوار کرده و از فرار از درس و تعلیم باز دارد.

مقام‌های محلی در هرات نیز نگرانی مسئولان معارف این ولایت را به جا دانسته و تاکید کردند، همه مردم در برابر کودکان و نوجوانان برای ادامه درس و تعلیم مسئول هستند و باید به منظور حمایت بیشتر از معارف و تشویق دانش‌آموزان برای روی آوردن دوباره به مکتب از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

«جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات اما آمار ارائه شده از سوی رییس معارف این ولایت را تایید نکرد.

این  در حالی‌است که هم اکنون بیش از 1 میلیون دانش آموز در سراسر ولایت هرات مصروف فراگیری آموزش و پرورش در مکاتب این ولایت هستند.

مسئولان معارف تاکید می‌کنند تلاش‌ها برای فراهم ساختن زمینه‌ی آموزش صحیح در این ولایت جریان دارد.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی موجود است.