حوت 23, 1396 17:22 Asia/Kabul
  • تجلیل از شهید مزاری برای نخستین بار در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

نهاد ریاست جمهوری افغانستان برای نخستین بار در 17 سال گذشته به مناسبت بیست و سومین سالروز شهادت «عبدالعلی مزاری» رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، آیین تجلیلی را میزبانی کرد که علاوه بر رئیس جمهوری و رئیس اجرایی دولت وحدت ملی اغلب مقامات کشوری درآن حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان امروز / چهارشنبه / با مقامات دولتی در آیین تجلیل از فردی حاضر شدند که در منظر افکار عمومی این کشور نماد مقاومت مستقل در برابر اشغالگری ارتش شوروی سابق، محور وحدت آفرین اقوام و شهید مبارزه با تحجر و خشونت طالبان است و از گروهی نمایندگی می کند که به رغم قرن ها نامهربانی حاکمان متعصب ، همواره پاسدار کیان میهن خود بودند.

«محمد اشرف غنی» در این آیین گفت که قانون اساسی افغانستان امروز جلوه های فکری و اندیشه های وحدت آفرین شهید مزاری را بازتاب می دهد و دیگر وضعیت مناطق مرکزی افغانستان که ساکنانش هزاره هستند و مذهب تشیع دارند به گذشته بازنخواهد گشت.

«محمد سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان نیز در این آیین به تبیین اندیشه های سیاسی و فرهنگی شهید مزاری پرداخت و گفت که وی تحت هیچ شرایطی به خواسته های خلاف منافع ملی تن نداد.

وی تجلیل از مزاری را در مرکز اقتدار قدرت در افغانستان به عنوان تحول عظیم و تحقق آرمان ها و خواسته های مزاری دانست و افزود که امروز بخش بزرگی از آن اندیشه های او محقق شده است هر چند راه زیادی برای نهادینه شدن آن باورها در پیش روست.

به باور دانش عدالت اجتماعی، انتخابات آزاد و عادلانه، وحدت ملی و برادری اقوام از فرازهای مهم اندیشه های شهید مزاری بود که به نام طرح «چهارجانبه» معروف است.دانش تصریح کرد که مزاری می گفت تا زمانی مبارزه خواهد کرد که دیگر هزاره بودن در افغانستان جرم نباشد و در عین حال تأکید می کرد که حق خواستن به معنی دشمنی با دیگران نیست و او دشمنی میان اقوام را فاجعه می دانست.

دانش گفت که جنگ تحمیل شده در دوران حمله شوروی و درگیری های داخلی شرایطی بود که مشکلات را برای همه بوجود آورد اما مزاری با وجود این مشکلات استقلال خود را حفظ کرد و برخلاف ادعای شماری از احزاب و رهبران آنها از هیچ کشوری پول نگرفت و فقط با کمک مردم و مهاجران افغان در خارج از کشور مبارزه خود را سامان می داد.

به گفته معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان او از نسلی نمایندگی کرد که 62 درصد مردم آن توسط «امیرعبدالرحمان» یکی از حاکمان این سرزمین کشته و نابود شدند.

«سید حسین عالمی بلخی» وزیر امور مهاجران افغانستان نیز در این نشست درباره شخصیت علمی و دینی مزاری گفت که با وی از نزدیک آشنایی داشت و شخصیت وی از درون حوزه دینی شکل گرفت.

وی گفت که مزاری در دوران آموزش درحوزه علمیه «نجف اشرف» از هزینه های حوزه استفاده نکرد و با پول شخصی و کمک پدرش به ادامه آموزش دینی و علمی پرداخت و شخصیت مزاری ریشه دینی داشت و «سید اسماعیل بلخی» الگوی رفتاری سیاسی و فرهنگی او محسوب می شود.

بلخی خطاب به حاضرین در این آیین گفت که شخصیت مزاری را به سه سال جنگ داخلی کابل خلاصه نکنید ،وی شخص بزرگ با اندیشه های والا و طرح های بزرگ ملی بود و به تنهایی برای وحدت مردم ، مسیری های سخت گذری را در کشور پیاده طی کرد.«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز از شهید عبدالعلی مزاری به عنوان رهبر صاحب اندیشه و تفکر یاد کرد که برای تغییر و عدالت اجتماعی در کشور به سختی مبارزه کرد و تا پای جان ایستاد.

به گفته او مزاری گام های بلند و استواری را برای تغییر و ایجاد برابری میان مردم افغانستان برداشت و گفت که ما از او چیزهای زیادی آموخته ایم.