اعتراض شهروندان هرات در پی تصمیم رییس جمهور افغانستان‎ در مورد مدیریت مکاتب
(last modified Sat, 21 Apr 2018 06:17:22 GMT )
ثور 01, 1397 10:47 Asia/Kabul
  • اعتراض شهروندان هرات در پی تصمیم رییس جمهور افغانستان‎ در مورد مدیریت مکاتب

معترضان میگویند، مکاتب افغان-ترک که توسط مسئولان وزارت معارف رهبری می‌شود تا کنون دستاوردهای علمی و افتخارات بین‌المللی خوبی را کسب کرده و نباید با سرنوشت هزاران دانش‌آموز بازی شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری،والدین دانش آموزان مکاتب افغان-ترک در ولایت هرات هشدار می‌دهند که اگر مسئولیت این مراکز آموزشی به دولت ترکیه واگذار شود فرزندانشان را از رفتن به مکاتب باز می‌دارند.

این شمار از شهروندان هرات که به منظور حمایت از این مکاتب تجمع کرده‌اند، تاکید دارند، باید دولت افغانستان زمینه‌ی بیشتر رشد علمی دانش آموزان را در این کشور و تحت تعلیم اساتید داخلی مساعد سازد.

«فریده» که 2 فرزندش در مکتب افغان-ترک هرات درس می‌خوانند و تا کنون موفق شدند تا در مسابقات علمی و دانش‌اموزی افتخاراتی را به دست بیاورند، نگران آینده‌ آنان است و تاکید دارد، مسئولان وزارت معارف افغانستان نباید این تصمیم نا درست را بگیرد.

او هشدار داد اگر ترک‌ها مسئولیت این مکاتب را در دست بگیرند مانع ادامه تحصیل فرزندانش در این مکتب خواهد شد.

خانواده‌های نگران هراتی میگویند با رهبری خوبی که در این مکاتب وجود داشته‌است، آموزش و پرورش رضایت بخش بوده و پس از تصمیم دولت، مدتی‌است که این سلسله با مشکلاتی به همراه شده‌است.

«احمد اکبری» عضو شورای اولیا و مربیان این مکاتب واگذاری مکاتب افغان-ترک را بازی سیاسی دولت دانسته و از دولت وحدت ملی خواست بحث آموزش و پرورش را سیاسی نسازند و با آینده فرزندان این کشور بازی نکنند.

برخی از والدین این دانش‌آموزان هم دولت را مقصر اصلی این نابسامانی‌ها دانسته و گفته‌اند، دولت باید در قالب وزارت معارف افغانستان این مکاتب را حفظ کند.

اخیرا «اشرف غنی» رییس جمهور افغانستان موافقت کرده‌است که پس از این مکاتب افغان-ترک در کشور مستقیما توسط دولت ترکیه فعالیت کند.

هم اکنون مکاتب افغان - ترک در ولایت های « کابل، هرات، بلخ، کندهار، ننگرهار و شهر شبرغان» فعالیت دارند و هزاران تن از دانش‌آموزان افغانستان در این مراکز مشغول فراگیری دانش هستند.