ثور 16, 1397 08:05 Asia/Kabul
  •  60 درصد پناهجویان افغانستانی در ایران باسواد شدند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران در افتتاحیه مراسم طرح سوادآموزی کودکان و نوجوانان اتباع افغانستانی در تهران گفت: 60 درصد از این پناه‌جویان در ایران باسواد شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، «علی باقرزاده» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران روز (شنبه) با اشاره به این‌که نرخ سواد در کشور افغانستان، 50 درصد گزارش شده است، افزود: نرخ سواد اتباع و پناه‌جویان افغانستانی در سال ورود به ایران، ۶ درصد بود و در حال حاضر بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 هجری شمسی به 60 درصد ارتقا یافته است.

باقرزاده تصریح کرد: سازمان نهضت سوادآموزی در سال 1396 هجری شمسی بیش از 27 هزار نفر از اتباع کشورهای خارجی خصوصاً افغانستان را تحت پوشش برنامه‌های سوادآموزی قرار داده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران با اشاره به افزایش و ارتقا در شاخص سواد اتباع خارجی در ایران گفت: این موضوع بیانگر فراهم شدن فرصت آموزشی رایگان و برابر، برای اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران است.

مقامات سازمان ملل بارها با قدردانی از خدمات جمهوری اسلامی ایران به پناهجویان تاکید کرده‌اند، ایران مدارس، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مرزهای خود را به روی پناهندگان باز کرده است؛ به گونه‌ای که این افراد همانند مردم ایران از همه مزایا برخوردار هستند.

حضور نظامی آمریکا از سال 2001 درافغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم به همراه سایر کشورهای عضو ناتو ، موجب کشتارهزاران غیرنظامی و تخریب زیرساخت‌های افغانستان و آوارگی هزاران نفر از مردم این کشور شد.

 

کلیدواژه