طالبان با تحمل تلفات سنگین از فراه بیرون رانده شدند
(last modified 1397-02-26T07:30:19+00:00 )
ثور 26, 1397 12:00 Asia/Kabul

مقام‌ها در غرب افغانستان گفته‌اند: بیش از 300 تن ازنیروهای مخالف مسلح دولت در نبردهای 3 روز اخیر در ولایت فراه کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان دفاعی و محلی ولایت فراه از خروج کامل نیروهای مسلح مخالف دولت از بخش‌های مختلف این ولایت خبر داده و گفته‌اند: طالبان مسلح در این درگیری‌ها متحمل تلفات سنگینی شدند.

فرمانده نیروهای ارتش ولایت فراه از کشته و زخمی شدن صدها تن از نیروهای مسلح وابسته به گروه طالبان در نواحی مختلف شهر فراه و هم چنان ولسوالی‌های «خاکسفید و بالابلوک»خبرداد و تصریح کرد: طالبان مسلح از چندین ولسوالی فراه جمع شده بودند و قصد داشتند در این حمله ولایت فراه را به تصرفشان درآورند.

«گدامحمد دوست»، فرمانده لوای دوم اردوی ملی در ولایت فراه با بیان اینکه نیروهای امنیتی در این ولایت از جان مایه گذاشته و به منظور دفاع از فراه تا آخرین مرمی شان رزمیدند، اظهارداشت: هم اکنون صدای هیچ نوع شلیک سلام ح سبک و سنگین در داخل شهر فراه به گوش نمی‌رسد و طالبان از مواضع قبلی خود که «باغ نو و نواحی شهری»  بود، عقب نشینی کرده‌اند و به ولسوالی‌های دور دست متواری شدند.
« ناصر مهری» سخنگوی والی فراه نیز از شکست سنگین طالبان در نبردهای 3 روز گذشته در این ولایت خبر داد و گفت: طالبان که تعدادشان به صدها تن می‌رسید موفق شدند تا کمربندهای امنیتی شهر را بشکنند و حتی نا نواحی 3 و 4 شهری نیز پیش‌روی کنند.

وی با بیان اینکه طالبان با  مقاومت شدید نیروهای ارتش، پلیس و امنیت ملی روبرو شده و دستکم 300 تن ازافراد این گروه تا کنون کشته شدند، تصریح کرد : اجساد کشته شدگان مخالفان مسلح دولت درهمه‌ی نقاط شهر و مسیر بزرگراه‌ها بر زمین افتاده و نشان از تلفات بالای این نیروها دارد.

این مقام محلی فراه از کشته شدن بیشتر از 10 تن از فرماندهان گروه طالبان در این نبردها نیز خبر داد و گفت: در این نبردها 25 تن از نیروهای مشترک امنیتی نیز کشته و 25 تن دیگر زخمی شدند.

سخنگوی والی فراه با اشاره بر اینکه هم اکنون امنیت و‌آرامش مجددا به شهر فراه بازگشته‌است، خاطرنشان کرد: بازارهای فراه باز است، داد وستد مثل گذشته از سر گرفته شده و مردم با خیالی آسوده در رفت‌و‌آمد هستند.

از سوی دیگر اما «شاه‌محمود نعیمی» منشی شورای ولایتی فراه نیز یکی از دلایل قدرت‌مندتر شدن طالبان  و پیش‌روی‌های این گروه به سمت شهر فراه را عدم پاک‌سازی کامل ولسوالی‌ها و مناطقی که احتمال حضور طالبان وجود دارد عنوان کرد و افزود: دولت افغانستان برنامه‌ای برای سرکوب کامل طالبان ندارد و باید عملیات‌های وسیع پاکسازی در ولسوالی‌های مختلف این ولایت آغاز شود.

این عضو شورای ولایتی فراه از کمبود نیروهای امنیتی در فراه انتقاد کرد و خاطرنشان نمود: در نبردهای اخیر فراه اگر چه تعداد نیروهای امنیتی در مقابل طالبان مسلح اندک بود اما مقاومت خوبی صورت گرفت و نیروهای مخالف مسلح دولت متحمل تلفات و خساراتی شدند.

نعیمی  با بیان اینکه دولت افغانستان باید به منظور حراست بهتر از ولایت فراه و جلوگیری از حملات مشابه، نیرو و تجهیزات نظامی بیشتری را به ولایت فراه اعزام کند، اظهارداشت: اگر به وضع فراه با جغرافیای وسیعی که وجود دارد توجه اساسی صورت نگیرد باید منتظر حملات مشابه طالبان باشیم.

منشی شورای ولایتی فراه از شکنندگی اوضاع امنیتی ابراز نگرانی کرد و از مردم خواست تا بانیروهای امنیتی به منظور تامین امنیت و جلوگیری از حملات گروه طالبان همکاری کنند.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش محمدی موجود است.