گزارشگران بدون مرز: در کم‌تر از سه سال 36 خبرنگار در افغانستان کشته شده اند
(last modified 1397-02-29T12:34:07+00:00 )
ثور 29, 1397 17:04 Asia/Kabul
  • گزارشگران بدون مرز: در کم‌تر از سه سال 36 خبرنگار در افغانستان کشته شده اند

سازمان گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از ۱۱ جدی سال ۱۳۹۵ شمسی تاکنون ۳۶ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در حمله‌های متعدد طالبان و گروه داعش موسوم به دولت اسلامی در افغانستان کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سازمان گزارشگران بدون مرز «آر.اِس.اِف» از افزایش خشونت علیه خبرنگاران و رسانه‌ها ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید که خشونت و سرکوب خبرنگاران در افغانستان افزایش یافته است.

این سازمان با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که از ۱۱ جدی سال ۱۳۹۵ شمسی تاکنون ۳۶ خبرنگار و کارمند رسانه‌ها در حمله‌های متعدد طالبان و گروه داعش موسوم به دولت اسلامی در افغانستان کشته شده اند.

تنها در یک روز (۱۰ ثور سال جاری شمسی) ۹ خبرنگار در دو حمله انتحاری در کابل و یک خبرنگار در ولایت خوست از سوی مهاجمان مسلح ناشناس کشته شدند. همچنان در ۵ ثور یک خبرنگار در ولایت قندهار کشته شد.

سازمان خبرنگاران بدون مرز از ناامنی‌های جاری در ولایت فراه نیز ابراز نگرانی کرده و گفته است که در این ولایت نزدیک به ۳۰ خبرنگار برای دو شبکه تلویزیونی، ۵ رادیو و ۲ نشریه فعالیت می‌کنند.

این سازمان گفته است که در یک سال اخیر از یک‌سو شدت جنگ و از سوی دیگر گروه‌های مسلح غیر مسئول، پلیس و نیروهای اردو به تهدیدی علیه خبرنگاران مبدل شده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: «گروه‌های مسلح غیرمسئول که از سوی حکومت، جنگ سالاران و برخی والیان حمایت می‌شوند، خود به عاملان سرکوب و تهدید (خبرنگاران و رسانه‌ها) تبدیل شده اند.»

در این اطلاعیه به نقل از رضا معینی، مسئول دفتر افغانستان و ایران گزارشگران بدون مرز آمده است که گروه‌های مسلح غیرمسئول به یکی از «عاملان اصلی» سرکوب رسانه‌ها مبدل شده و حکومت افغانستان باید این گروه‌ها را مهار کند.

معینی از حکومت افغانستان خواسته است که باید به تهدیدات علیه رسانه‌ها و معافیت از مجازات عاملان خشونت علیه خبرنگاران خاتمه داده شود.