جوزا 10, 1397 11:36 Asia/Kabul

شهروندان هرات در غرب افغانستان کمپاین‌های دادخواهی به منظور برقراری صلح و ثبات در کشور را به دلیل عدم حمایت دولت بی نتیجه می‌دانند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی پافشاری دارند که باید شورای صلح دولت افغانستان منحل شود و بودجه‌های آن در ایجاد پروژه‌ها مهم و زیر بنایی به مصرف برسد.

آنان تاکید می‌کنند مذاکره با طالبان مسلح به دلیل دست یافتن به صلح جز تلف کردن وقت چیز دیگری در قبال ندارد.

شهروندان هرات فعالیت‌های تروریستی گروه‌های مسلح مخالف دولت در برابر نظامیان افغانستان و مردم بی دفاع این کشور را غیر قابل بخشش دانسته و از نیروهای امنیتی خواستار مقابله با این گروه‌ها هستند.

رهبران قومی، نمایندگان مردمی و شماری از شهروندان هرات صلح در افغانستان را با التماس به گروه‌های مسلح مخالف دولت دست نیافتنی دانسته و از مسئولان دولت وحدت ملی خواستار جدیت بیشتر در سرکوب طالبان شدند.

«وکیل‌احمد کرخی» مسئول کمیته امنیتی شورای ولایتی هرات افزایش فعالیت‌های نیروهای طالبان در بخش‌های مختلف هرات و سایر ولایت‌ها نگران کننده خوانده و گفت: به هراندازه که دولت افغانستان وقت را برای رسیدن به صلح از در مذاکره و گفتگو از دست بدهد به همان پیمانه افراد وابسته به گروه‌های تروریستی زمان بیشتری برای طرح ریزی برنامه‌های ترویستی شان دارند.

شهروندان هرات اما خیلی خوشبین نیستند که این جلسات و گردهمایی‌ها به منظور دست یافتن به صلح کارا باشد.

آنان میگویند: طی یک و نیم دهه‌ی گذشته از هر دری که امکان داشت به صلح برسند وارد شده اما ظاهرا این تلاش‌ها بی نتیجه بوده‌است.

«سیداحمد» که دیگر از بدامنی، ترور و درگیریهای خونین در کشور خسته شده، اظهارداشت: مردم صلح‌دوست هرات بارها از فعالیت‌های کنشگران مدنی برای صلح حمایت کرده و تاکید شان بر برادری و دوستی است اما دشمنان مردم افغانستان این‌گونه فکر نمی‌کنند.

وی نگاهی به حمایت مردم هرات از صلح‌خواهان ولایت هلمند داشت و گفت: این تلاش ها تاکنون هیچ نتیجه‌یی در کاهش واقعیات تروریستی و نبردها نداشته‌است.

برخی از جوانان هرات نیز صرف هزینه‌های زیاد در شورای عالی صلح افغانستان را حیف و میل بیت‌المال دانسته و بر انحلال این شورا تاکید دارند.

با این حال «جیلانی فرهاد» سخنگوی والی هرات با اشاره بر اینکه مدت زمان زیادی است که بحران، ناامنی و حوادث دلخراش تروریستی در افغانستان وجود دارد، تصریح کرد: باید صبر کرد و با تلاش بیشتر و حمایت از روند صلح مخالفان دولت را نیز از ادامه دشمنی شان با دولت و مردم بازداشت.

فرهاد با تاکید بر اینکه مردم افغانستان و جامعه جهانی برای رسیدن به صلحی پایدار باید دوشادوش یک‌دیگر همکاری و کمک کنند، خاطرنشان کرد: برپایی خیمه‌های صلح‌خواهی شهروندان هرات و ترور به منظور انگیزه دادن به مخالفان دولت برای پیوستن به برنامه صلح موثر بوده‌است.

3 دهه است که افغانستان درگیر بحران و جنگ‌های داخلی می‌باشد.

تاکنون هیچ طرحی برای برقراری ثبات و امنیت در این کشور جنگ زده موثر نبوده‌است.

کارشناسان امور افغانستان نیز بر این باورند که در سالیان اخیر سازمان ملل متحد و بخصوص مدافعان صلح در جهان نقش پر رنگی در آوردن صلح و هم زیستی مسالمت‌ آمیز در افغانستان نداشته‌اند.