افغانستان، هم نوا با جهان اسلام لیالی قدر را گرامی داشت
(last modified 1397-03-16T07:38:00+00:00 )
جوزا 16, 1397 12:08 Asia/Kabul
  • افغانستان، هم نوا با جهان اسلام لیالی قدر را گرامی داشت

آئین احیـای دومین شب از شب‎های پر فضیلت قـدر با حضور باشکوه مردم مسلمان افغانستان در سراسـر این کشور برگزار شد.

به گزارش ایرنا، مسلمانان خداجوی افغانستان اعم از شیعه و سنی با فرارسیدن دهه سوم ماه مبارک رمضان با حضور در مساجد و تکایا هر کدام به شیوه ای راه استغفار به درگاه الهی و راز و نیاز با معبود خویش را پیموده و هم نوا با جهان اسلام، آیین های پرفضیلت شب قدر را گرامی داشتند.

در شهر کابل پایتخت افغانستان به دلیل برخورداری از امنیت بهتر نسبت به دیگر شهرهای این کشور حضور مردم در مساجد و حسینیه ها بیشتر به چشم می خورد.

«عبدالله افضلی» از علمای کابل در سخنانی برای شرکت کنندگان در آیین های ویژه شب قدر گفت، مسلمانان باید در این ماه از هر جهت روزه دار واقعی باشند. 

وی به فضلیت های حضرت علی (ع) امام اول شیعیان جهان و چگونگی شهادت مولای متقیان اشاره کرد و حاضران در مصائب آن بزرگوار اشک ماتم ریختند. 

  شب‎های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم ماه مبارک رمضان، شب‎های قدر است و مسلمانان با شب زنده‎داری، قرآن بر سر گرفتن، نیایش و خواندن دعای جوشن کبیر، با خدای خود راز و نیاز می‎کنند.

شب قدر، شبی است که در همه سال، شبی به فضیلت آن نمی‌رسد و عمل در آن بهتر از عمل در هزار ماه است و در آن تقدیر سال انسان رقم می‌خورد.

سحرگاه نوزدهم ماه مبارک رمضان سال چهلم هجری قمری، «ابن ملجم مرادی» از گروه خوارج، در حالی که حضرت امام علی (ع)  درحال اقامه نماز صبح بودند، شمشیر زهرآگین خود را بر فرق مبارک ایشان فرود آورد.

حضرت امام علی (ع) پس از ضربت خوردن، در خانه بستری و دو روز بعد یعنی بیست و یکم ماه مبارک رمضان شهید شدند.