جوزا 20, 1397 12:33 Asia/Kabul
  • غنی: ایران نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تامین امنیت افغانستان دارد

رییس جمهوری افغانستان با اشاره به همکاری های چند جانبه افغانستان با کشورهای همسایه خود برای توسعه این کشور اظهار کرد ایران نقش مهمی در توسعه اقتصادی و تامین امنیت افغانستان دارد.

به گزارش ایرنا 'اشرف غنی' امروز یکشنبه در نشست اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای در چیندائو چین که با حضور 'حسن روحانی' رییس جمهوری ایران برگزار شد افزود: به گفت و گوهای خود با کشورهای منطقه از جمله ایران ادامه خواهیم داد و از رییس جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در این زمینه تشکر می کنم.

او گفت: در راستای توسعه افغانستان و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم، دستور کار توسعه افغانستان در دست اقدام است که از جمله آنها ساخت راه آهن برای اتصال به خط آهن ایران است.

رییس جمهوری افغانستان با اشاره به تلاش های این کشور برای تحقق صلح افزود: جامعه جهانی باید به افغانستان به عنوان یک نمونه و پلات فرم بین اللملی برای مبارزه با تروریسم نگاه کند.

او گفت: به راه حلی جامع برای صلح با طالبان دست پیدا کرده ایم و خوشحالیم که توانستیم برای توقف جنگ و درگیری این اقدام مهم را انجام دهیم و خوشحال خواهیم شد که طالبان بیانیه آتش بس ما را بپذیرد.

به گفته وی پدیده شوم تروریسم و مواد مخدر باید از بین برود.رییس جمهوری افغانستان همکاری کابل با کشورهای مختلف را بر پایه برد - برد عنوان کرد و افزود: افغانستان را باید به عنوان یک هاب برای اتصالات منطقه ای معرفی کنیم.

غنی افزود: به دنبال تماس با گروه تماس افغانستان در شانگهای هستیم و می توانیم به عنوان یک بازیگر منطقه ای ایفای نقش کنیم.

در نشست سازمان همکاری شانگهای رهبران و سران 8 کشور عضو و 4 کشور ناظر و همچنین مسئولان سازمان‌های بین المللی حضور دارند.