سرطان 03, 1397 10:59 Asia/Kabul
  • اوضاع ملتهب غرب افغانستان پس از ترور عالمان شیعی

ولایت غربی افغانستان این روزها تحت تاثیر ترورهای عالمان شیعی ملتهب شده است .

 حجت الاسلام و المسلمین جعفرتوکلی شنبه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا در مسیرمنزل خود هدف تیراندازی افراد مسلح ناشناس قرارگرفت و به شهادت رسید.

این عالم برجسته نماینده دفتر آیت الله حکیم در هرات و عضو شورای علمای شیعه در این شهر بود.

در پی ترور "جعفرتوکلی" عالم سرشناس شیعه ، نمایندگان مجلس افغانستان ازدولت اشرف غنی خواستند عاملان را شناسایی و دستگیر  کند. 

"عبدالرئوف ابراهیمی" رییس مجلس نمایندگان افغانستان روز شنبه ضمن محکوم کردن عاملان حمله  به "شیخ جعفر توکلی" از علمای شیعه در شهر هرات  از مقامات  دولتی این کشور خواستند عاملان ترور  را هرچه زودتر شناسایی و مجازات کنند.

 وی گفت:  دشمنان مردم این کشور برای ایجاد تفرقه دربین پیروان مذاهب اسلامی، علما و شخصیت‌های علمی را ترور می‌کنند.

"غلام فاروق مجروح" نماینده‌ مردم ولایت هرات درمجلس افغانستان نیزگفت: شهادت شیخ جعفر توکلی ضایعه‌ی بزرگ علمی، فرهنگی و دینی برای مردم این کشور است.

عارف رحمانی، نماینده‌ مردم ولایت غزنی در مجلس افغانستان گفت:شیخ جعفرتوکلی از علمای بزرگ تشیع هرات بود و شاگردان بسیاری تربیت کرد.

وی تاکید کرد،علمای دینی در نقاط مختلف افغانستان همواره هدف  حملات  تروریستی قرار می‌گیرند و دولت  باید از این گونه ترورها جلوگیری کند .

اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان نیز  ترور این عالم دینی را  محکوم کرده و عاملان آن را دشمنان اسلام و انسانیت خطاب کرده است.

ساکنان شهر هرات افغانستان در اعتراض به ترور " جعفر توکلی" عالم سرشناس شیعه در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما ازکابل ، تجمع کنندگان ساکنان شهر هرات  در غرب افغانستان  بر لزوم توجه هرچه بیشتر مسئولان محلی به تامین امنیت مساجد و علمای دینی این شهر تاکید کردند.

مقامات محلی هرات گفته اند دو فرد مسلح سوار بر موتور سیکلت سوار پس از تیراندازی به طرف این عالم دینی از محل متواری شدند.

پیش از این نیز علمای دینی در نقاط مختلف افغانستان همواره هدف  حملات  تروریستی قرار گرفتند.

هر چند تاکنون  فرد یا گروهی مسئولیت به شهادت رساندن این عالم دینی را برعهده نگرفته است اما با توجه به افزایش ناامنی ها پس از حضور داعش در افغانستان و رویکرد ضد آن ؛ این گروه بزرگترین مظنون حوادث تروریستی از این دست در ولایت هرات به شمار می رود.

 

 

کلیدواژه