سرطان 05, 1397 08:30 Asia/Kabul
  •  آزمایش سلاح جدید آمریکایی در افغانستان

منبع خبری افغان از آزمایش سلاح جدید نیروهای آمریکایی در افغانستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،روزنامه غیردولتی«ویسا»چاپ کابل نوشت، نظامیان آمریکایی سلاح جدیدی را در افغانستان آزمایش کردند که مرمی(گلوله) شلیک شده از این سلاح، افراد مورد هدف را نمی کشد اما پس از اصابت مرمی به بدن انسان، نوعی گاز پخش می‌شود که بیهوشی افراد را درپی دارد. 

به نوشته این روزنامه،ازمرمی این سلاح جدید، نوعی گاز شیمیایی منتشرمی شود که به عقیده کارشناسان امور درمانی، این گاز می تواند سبب بروز بیماری سرطان و دیگر بیماری های خطرناک شود.  

روزنامه ویسا با اشاره به پیمان امنیتی بین افغانستان وآمریکا نوشت: متاسفانه پیمان امنیتی با آمریکا برای مردم افغانستان نه تنها دروازه‌های جدید جنگ‌ و مرگ را باز کرد،بلکه این کشور را به میدان آزمایش سلاح های اشغالگران خارجی در افغانستان تبدیل کرد. 

به نوشته این روزنامه، سال گذشته پس ازاستفاده از«مادر بمب‌ها» درشهرستان «اچین» ولایت ننگرهاردر شرق افغانستان،«مایک پنس» معاون رییس جمهوری آمریکا دریک مصاحبه گفت: با آزمایش این بمب، آمریکا پیام خود را به کره شمالی رسانده است.

ارتش آمریکا آوریل سال 2017 برای نخستین بار بزرگترین بمب غیراتمی خود را در حومه شهر «آچین» در ولایت  ننگرهار افغانستان آزمایش کرد که بر اثر آن دهها نفر کشته شدند. 

این بمب، که به آن لقب «مادر تمام بمب‌ها» لقب داده اند، حاوی 11 تن، «تی ان تی» بود.

حضور نظامی آمریکا از سال 2001 درافغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم به همراه سایر کشورهای عضو ناتو،تاکنون هیچ دستاوردی جز کشتارهزاران غیرنظامی وتخریب زیرساخت های افغانستان نداشته و ناامنی ها روزبه روز در این کشور افزایش یافته است.

بیش از 16 هزار نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند.

 

کلیدواژه