سرطان 11, 1397 17:41 Asia/Kabul
  • دولت افغانستان قصد نادیده گرفتن هیچ قومی را ندارد

سرکنسول افغانستان در مشهد گفت: حذف قوم خاصی در افغانستان مطرح نیست و مسئولان سرکنسولگری در مشهد تلاش خود را می‌کنند تا خواست همه مردم را به دولت و سران حکومت افغانستان منتقل کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، چند روز قبل در شهر مشهد خیمه دادخواهی قوم سادات افغانستان برپا شده بود که جمعی از مهاجرین افغانستانی در این شهر طی امضای طوماری خواستار این شدند که هویت سادات در شناسنامه‌های الکترونیکی ثبت شود.

روز گذشته جمعی از مسئولان برپایی خیمه دادخواهی در دیدار با سید نورالله راغی سرکنسول افغانستان در مشهد طومار دادخواهی خود را که بیش از 3 هزار نفر آن را امضا کرده بودند به وی تحویل دادند.

«سید نورالله راغی» سرکسنول افغانستان در این دیدار ضمن اشاره به صدور شناسنامه‌های الکترونیکی در افغانستان گفت: در افغانستان فضای آزادی است و همه شهروندان افغانستان حق دارند خواسته‌های خود را مطرح کنند و دولت هم طبق قانون و مقررات باید به خواسته‌های مردم توجه کند.

وی افزود: حذف قوم خاصی در افغانستان مطرح نیست و مسئولان سرکنسولگری در مشهد تلاش خود را می‌کنند تا خواست همه مردم را به دولت و سران حکومت افغانستان منتقل کند.

«سید محمود هاشمی ارزگانی» استاد حوزه علمیه و از شخصیت‌های علمی مهاجر افغانستان به نمایندگی از جمع حاضر در این نشست به پیشینه نخستین شناسنامه در افغانستان اشاره کرد و افزود: صدور سندهای هویتی در افغانستان در سال 1300 برای نخستین بار انجام شد و امان الله خان رییس دولت آن زمان قدم های مثبتی در این جهت برداشت و در نخستین تذکره های آن زمان قومیت درج شده است. 

وی در ادامه ضمن اشاره به چالش های بوجود آمده در مورد بحث قومیت در تذکره افزود: امیدواریم روزی افغانستان از همه این معضل ها و مشکلات کنونی عبور کند.

هاشمی ارزگانی خاطر نشان ساخت: براساس باورهای دینی انسان‌ها با هم برابرند ولی هر کسی هویت مستقل به خود را دارد و این جمع آمده است که فقط همین را بگوید.

هاشمی ارزگانی تصریح کرد: قومیت یک شناسنامه است چه در فیزیک چه در ذهن چه در فرهنگ و هرگز کسی نباید در سبب حذف شاخصه های قومی باشد و ما به قومیت به عنوان یک ابزار شناخت نگاه می کنیم و قرآن نیز تنوع اقوام را یک وسیله شناخت می داند.