بنیاد «تیفا»: دولت افغانستان در روند انتخابات منافع تیم خود را دنبال می‌کند
(last modified Sat, 28 Jul 2018 14:20:48 GMT )
اسد 06, 1397 18:50 Asia/Kabul
  • بنیاد «تیفا»: دولت افغانستان در روند انتخابات منافع تیم خود را دنبال می‌کند

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان موسوم به «تیفا» در گزارشی از عدم اجرای اصلاحات انتخاباتی انتقاد کرد و سیاست گذاری‌های دولت را در زمینه انتخابات در جهت منافع فردی و تیمی عنوان کرد.

در حالی تنش‌ها بین دولت افغانستان و احزاب سیاسی بر سر انتخابات افزایش یافته که بنیاد انتخابات شفاف موسوم به تیفا گزارشی را درباره روند انتخابات منتشر کرده است.

این بنیاد ضمن انتقاد از عملکرد، دولت، احزاب و کمیسیون انتخابات افغانستان تنها راه برگزاری انتخابات شفاف در مدت زمان باقی مانده را اجرای اصلاحات انتخاباتی عنوان کرد.

در این گزارش آمده است که عدم اجرای اصلاحات انتخاباتی و عدم پاسخگویی دولت افغانستان در 3 سال گذشته از اصلی ترین عوامل بحران سیاسی در روند انتخابات این کشور محسوب می‌شود.

بنیاد تیفا تصریح کرد که سیاست گذاری‌های دولت افغانستان و حتی احزاب سیاسی این کشور برای شفافیت انتخابات نیست بلکه بر اساس منافع فردی و تیمی صورت گرفته است.

این بنیاد خاطرنشان کرد که این نوع سیاست گذاری نه تنها اعتبار انتخابات پارلمانی افغانستان را به چالش کشیده است بلکه انتخابات سال‌های آینده را نیز با مشکل روبرو خواهد کرد.

این در حالی است که احزاب سیاسی افغانستان در برابر دولت موضع گرفته و خواستار ابطال فهرست رای دهندگان و از سرگیری روند ثبت نام با استفاده از سامانه بیومتریک هستند.

در گزارش این بنیاد تاکید شده است، کمیسیون انتخابات باید هرچه زودتر زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری  افغانستان را اعلام کرد و برای اتخاذ آمادگی تیم مشخصی را تعیین کند.

تیفا خاطرنشان کرد که برای حل مشکلات کنونی کمیسیون انتخابات، دولت افغانستان، نهادهای ناظر، جامعه بین‌المللی و احزاب سیاسی افغانستان به صورت مشترک کار کنند.

این بنیاد همچنان دولت افغانستان را به دلیل عزل و نسب بی مورد اعضای رهبری کمیسیون انتخابات افغانستان به قانون شکنی متهم کرده است.

در پایان گزارش بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یکی از مولفه‌های تضمین شفافیت انتخابات را نظارت بر روند مصارف گزاف مالی این کمیسیون عنوان کرده است که باید گزارش آن در اختیار نهادهای ناظر قرار بگیرد.

این در حالی است که تنها 3 ماه به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی باقی مانده است و احزاب سیاسی به دولت افغانستان هشدار داده است که اگر خواسته‌های آنها نادیده گرفته شود اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهند.