نشست مسکو درباره افغانستان بدون آمریکا برگزار می‌شود
(last modified 1397-05-31T08:42:08+00:00 )
اسد 31, 1397 13:12 Asia/Kabul
  • نشست مسکو درباره افغانستان بدون آمریکا برگزار می‌شود

آمریکا دعوت روسیه برای شرکت در نشست صلح افغانستان را رد کرد.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، نمایندگان این کشور در نشست صلح افغانستان در مسکو شرکت نمی کنند.

در همین حال سخنگوی طالبان امروز چهارشنبه گفت: این گروه برای شرکت در اجلاس مسکو در باره افغانستان هنوز دعوت نامه ای از سوی روسیه دریافت نکرده است.
ذبیح الله مجاهد افزود: در صورتی که روسیه نمایندگان طالبان را برای شرکت در این اجلاس دعوت کند این گروه درباره آن تصمیم گیری می کند.

صبغت احمدی سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان هم شب گذشته گفت: دولت اشرف غنی از این گونه اجلاس ها در خصوص مذاکره صلح با طالبان و پایان جنگ و تامین امینت در این کشور استقبال می کند و پس از دریافت دعوت نامه از سوی روسیه دراین خصوص تصمیم می گیرد.

اما  وزارت خارجه روسیه اعلام کرد در گفتگو های صلح افغانستان که قرار است چهارم  سپتامبر سالجاری در مسکو برگزار شود نمایندگان  طالبان،  روسیه، افغانستان، چین، پاکستان، ایران و هند حضور دارند .

امریکا در حالی  از شرکت در نشست مسکو خود داری کردہ وبه مذاکره با طالبان روی آوردہ که دونالد ترامپ  رئیس جمهور امریکا اخیرا تمایل  خود را برای خصوصی کردن جنگ افغانستان و واگذاری آن به شرکت امنیتی آمریکائی - صهیونیستی  موسوم به بلک واتر نشان دادہ است .

تجارب خصوصی کردن جنگ در بسیاری از کشورهای جهان از جمله عراق پیامدهای ناگواری داشته است.

 شرکت آمریکایی - صهیونیستی بلک واتر در زمان جنگ عراق  جنایات زیادی در این کشور مرتکب شدند که هزاران نفر ازانسان های بی گناه را قتل عام کردند .

وحید مژدہ کارشناس برجسته مسایل سیاسی افغانستان نیز در گفت وگو با اردیو پشتو برون مرزی گفت امریکا خواهان پایان جنگ و تامین امنیت در افغانستان نیست  بلکہ در صدد است با حمایت از گروه تروریستی داعش  ، جنگ در این کشور را طولانی و حضور خود را توجیه کند.