اشرف غنی احزاب سیاسی افغانستان را به توقف فعالیت تهدید کرد
(last modified Mon, 27 Aug 2018 06:16:28 GMT )
سنبله 05, 1397 10:46 Asia/Kabul
  • اشرف غنی احزاب سیاسی افغانستان را به توقف فعالیت تهدید کرد

اشرف غنی احزاب سیاسی افغانستان را به توقف فعالیت تهدید کرد

استفاده از فناوری بیومتریک، نظارت کامل و تغییر نظام رای واحد از جمله مهم ترین خواسته‌های احزاب سیاسی افغانستان محسوب می‌شوند که دولت و کمیسیون انتخابات این کشور حاضر به پذیرش آن نیستند.

پس از آنکه رایزنی های احزاب سیاسی با دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات ماه گذشته بدون نتیجه پایان یافت، احزاب سیاسی مهلتی 15 روزه برای اصلاحات تعیین کردند.

قرار بود روز گذشته اعتراضات احزاب سیاسی به شیوه برگزاری انتخابات پارلمانی آغاز شود اما به دلیل آغاز گفت‌وگوهای مجدد با ارگ ریاست جمهوری افغانستان به تعویق افتاد.

شب گذشته هفت نفر از سران احزاب سیاسی به نمایندگی از 35 حزب به ارگ ریاست جمهوری افغانستان رفتند تا با اشرف غنی درباره خواسته‌های انتخاباتی احزاب گفت‌وگو کنند.

«محی‌الدین مهدی» عضو حزب جمعیت اسلامی که در نشست با رئیس جمهور حضور داشت تصریح کرد که اشرف غنی نمایندگان احزاب سیاسی را تهدید کرد.

عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی به «سلام‌وطندار» گفت: اشرف غنی در جریان این نشست تهدید کرد که اگر احزاب سیاسی بر خواسته‌های خودشان تاکید کنند بر اساس قانون آنها را منحل خواهد کرد.

وی افزود: «فرید حمیدی» دادستان کل افغانستان نیز بر خلاف عرف به عنوان یک حربه در کنار رئیس جمهور در این نشست حضور یافته بود.

مهدی اظهارداشت: اشرف غنی قصد دارد تا با خریداری 27 هزار سامانه بیومتریک اثر انگشت رای دهندگان را ثبت کند اما این سامانه‌ها تنها در اختیار دولت افغانستان قرار خواهند داشت بنابر این احزاب سیاسی با این طرح موافقت نکردند.

گفته می‌شود که نشست نمایندگان احزاب سیاسی با اشرف غنی با تنش پایان یافته است و نمایندگان احزاب بدون صرف شام ارگ ریاست جمهوری افغانستان را ترک کردند.

این در حالی است که در صورت آغاز مجدد اعتراضات از سوی احزاب سیاسی احتمال برخورد دولت با معترضان وجود دارد که می‌تواند منجر به ایجاد بحران جدیدی در این کشور شود.

با این حال، کمتر از دو ماه زمان به برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور باقی مانده است و کارشناسان بر این باورند که دولت افغانستان برای برگزاری انتخابات پارلمانی به استفاده از زور در رویارویی با احزاب سیاسی متوسل شود.