سنبله 14, 1397 12:34 Asia/Kabul
  • رشد تعاملات ایران و افغانستان موجب افزایش امنیت منطقه می‌شود

استاندار خراسان رضوی گفت: رشد تعاملات ایران و افغانستان موجب افزایش امنیت منطقه و حفظ منافع دو ملت می‌شود.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، علیرضا رشیدیان در نشست مدیران و فعالان اقتصادی استان با والی هرات و هیات همراه با تاکید بر لزوم تداوم همکاری و ارتباط میان دو کشور گفت: باید تاثیر عوامل فرامنطقه‌ای و توطئه‌هایشان خنثی شود و روابط ریشه‌دار دو کشور با تفاهم‌های فرهنگی و دینی را ادامه دهیم.

استاندار خراسان رضوی رشد تعاملات ایران و افغانستان را موجب افزایش امنیت منطقه و حفظ منافع دو ملت برشمرد و اظهار کرد: در سفرهای اخیر برای ارتقای ظرفیت‌ها در مرز دوغارون و اسلام‌قلعه اقداماتی انجام گرفته و امیدواریم در این سفر نیز اقدامات تکمیل شود.

وی خاطرنشان کرد: ورود تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی نیازمند تعمیر نیز از مرز دوغارون تا سقف مشخصی بدون وثیقه انجام شده و افزایش سقف تردد خودروهای حمل و نقلی نیز پیگیری و مصوبات جلسات قبلی اجرا شده است.

ثبت‌ نام ۸۰ هزار محصل افغانستانی در خراسان رضوی

رشیدیان با تاکید بر دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر رفع مشکلات دانش‌آموزان افغانستانی، بیان کرد: ثبت‌نام کلیه این عزیزان انجام می‌شود، تعداد دانش‌آموزان افغانستانی در خراسان رضوی به ۸۰ هزار نفر رسیده است که نسبت به آمارهای قبل رشد مثبتی داشته است.

استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین ۶ هزار دانشجوی افغانستانی در مشهد داریم که در زمینه رفت‌وآمد به افغانستان مشکلاتی داشتند که پیگیر هستیم تا با حفظ اقامت ایران، بتوانند به کشورشان رفت‌وآمد داشته باشند.

وی با ابراز تاسف در خصوص قاچاق سوخت در نواحی مرزی ایران و افغانستان، عنوان کرد: باید نسبت به‌مسئله تجارت یا صدور فرآورده‌های نفتی تلاش کنیم تا ظرفیت‌های موجود قانونی افزایش یابند و جلوی قاچاق سوخت و حتی کالا گرفته شود، چرا که این موضوع به ضرر هر دو کشور است.

رشیدیان در خصوص سوءاستفاده‌های مرزی از ترددکنندگان؛ مطرح کرد: برای جلوگیری از این مسئله، مبالغ دریافتی بر روی بنر نصب شده است، تا امکان سوءاستفاده نباشد.

شرکت ۲ هزار و ۳۹۵ افغانستانی در دوره‌های فنی و حرفه‌ای در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: ۲ هزار و ۳۹۵ نفر از افغانستانی‌ها در ۱۴۹ رشته فنی و حرفه‌ای آموزش دیده‌اند که این تعداد می‌تواند گسترش یابد، ما می‌توانیم این دوره‌ها را در هرات برگزار کنیم و برای پرورش مربیان فنی همکاری داشته ‌باشیم تا زحمت رفت‌وآمد نیز برای عزیزان افغانستانی از بین برود.

وی در خصوص توسعه سرمایه‌گذاری‌های تجار افغانستانی در ایران؛ گفت: ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شده است، محدودیت‌های ورود ارز از سوی تجار افغانستان به ایران کاهش یافته تا سلامت سرمایه‌گذاری و مدیریت صحیح در این عرصه ایجاد شود.

رشیدیان یادآور شد: برخی مهاجران افغانستانی در گمرک ایران تایید می‌شوند و وقتی به گمرک افغانستان می‌رسند، گمرک تعطیل شده است که باید با افزایش روزها و ساعات کاری این ادارات، از معطلی این عزیزان جلوگیری شود.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه مباحث ریلی برای توسعه مناسبات از اهمیت خاصی دارد؛ گفت: توسعه خط آهن خواف ـ هرات می‌تواند مسیری جدی برای اتصال و ارتباط با شرق باشد و از این مسیر دسترسی به آسیای میانه و چین آسان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اجرای قطعه سوم و چهارم راه‌آهن خواف ـ هرات برای تکمیل این خط مهم است؛ افزود: این کار برای کاهش حجم ترانزیت در دوغارون و اسلام‌قلعه مفید است و موجب انتقالات به‌شکل مستقیم به چابهار می‌شود، خطوط ریلی به بندرعباس منتج هستند که موجب انتقال محموله از افغانستان به بندرعباس و از بندرعباس به افغانستان می‌شود.

ریل‌گذاری 124 کیلومتر از مسیر راه‌آهن خواف ـ هرات

رشیدیان با بیان اینکه خبر تامین اعتبار از سوی هرات برای اجرای سریع‌تر این بخش‌ها امیدوار کننده است؛ اظهار کرد: ریل‌گذاری 124 کیلومتر از مسیر راه‌آهن خواف ـ هرات انجام شده و عملیات سفت‌کاری ایستگاه نیز پایان یافته، اما برای تکمیل پروژه ایستگاه باید مجوز ورود مصالح ساختمانی از سوی کشور افغانستان صادر شود که بدین منظور مکاتبات مربوطه صورت گرفته است.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تردد قطار روی ریل به‌تنهایی کافی نیست، افزود: باید امکانات لازم برای مسائل گمرکی و گذرنامه‌ای فراهم شود و گمرک هرچه سریع‌تر در ایستگاه راه‌آهن شم تیغ افغانستان راه‌اندازی شود.

وی در پاسخ به والی هرات در خصوص مواردی از بدرفتاری با مهاجران غیرقانونی در اردوگاه‌های اقامتی، عنوان کرد: اگر گزارشی از این بدرفتاری‌ها یا سخت‌گیری‌ها دارید، ما حتما پیگیری می‌کنیم، این اردوگاه‌ها برای اقامت طولانی‌مدت نیستند بلکه برای انتقال متخلفین به کشور افغانستان هستند، در صورت تمایل می‌توانید از اردوگاه‌ها بازدید کنید و مشکلات را پیگیری کنید.

رشیدیان در خصوص تکانه‌های ارزی موجود، بیان کرد: با این شرایط، بسیاری از مهاجرین مقیم ایران به‌فکر بازگشت به‌کشور خود یا مهاجرت به کشورهای غربی افتادند که ما از هر دو این مهاجرت‌ها استقبال می‌کنیم، البته اگر با اراده شخصی مهمانان افغانستانی در ایران باشد.

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به طرح مسئله در خصوص قاچاق و فروش کالای بی‌کیفیت در بازارچه‌های مرزی؛ گفت: بازارچه‌های مرزی ایران تحت کنترل ماست و خارج از گمرک نیستند و در این زمینه مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به طرح مسئله‌های والی هرات در خصوص بحران آب و نیاز هرات به کمک‌های بیشتر خراسان رضوی در فصل‌های گرما؛ بیان کرد: بحران آب فراگیر است و در مشهد نیز ۳۵ درصد کاهش بارندگی و ۱۷ درصد کاهش سطح آب در پشت سدها را داشتیم.

رشیدیان افزود: وضعیت کشاورزان و دامداران ما نیز بسیار دشوار  بود و با سیاست‌های اقتصادی و انتقال ۲ هزار کیلومتری آب با لوله، ۲ هزار هکتار آبیاری نوین در زمین‌های کشاورزی و ۷۰ هکتار کشت گلخانه‌ای آن را مدیریت کردیم.

استاندار خراسان رضوی امنیت ایران را در گرو امنیت افغانستان برشمرد و گفت: ایران امن نخواهد بود مگر آنکه افغانستان امن باشد، ناامنی به‌سرعت برق و باد از تمامی مرزها عبور می‌کند.

افزایش روزبه‌روز متقاضیان افغانستانی برای تحصیل در ایران

در ادامه این دیدار، والی هرات گفت: رهبران در کشور تمایل به گسترش برادری‌ها و ایجاد ظرفیت‌های ارتباطی اقتصادی، تجاری و فرهنگی هستند و در این خصوص پیشرفت‌های بسیاری وجود دارد.

محمدعاصف رحیمی احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز را از سیاست‌های افغانستان دانست و افزود: مهاجران افغانستانی از میهمان‌نوازی شما تشکر می‌کنند و از تلاش‌های آموزش عالی شما برای کودکان و جوانان افغانستانی تشکر می‌کنیم، مشکلاتی نیز وجود دارد که امیدوار هستیم به‌زودی حل شوند.

وی بیان کرد: روزانه یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از مرزهای مشترک وارد ایران می‌شوند و در چند ماه اخیر آمار به ۲ هزار نفر رسیده است.

والی هرات احداث قطعه چهارم روابط زمینی را نیازمند جدیت بیشتر دانست و افزود: با وجود دریافت هزینه‌ها از سازمان‌های محلی اما روند کار کُند است، قطعه چهارم از فرودگاه هرات به‌طول ۸۰ کیلومتر بوده و تنها در مسیر هرات و خواف، نیروهای امنیتی را تا ۴۵۰ نفر افزایش داده‌ایم.

رحیمی هرات قاچاق انسان و مواد مخدر را از حوزه‌های فعالیتی مهم گروه‌های تکفیری دانست و بیان کرد: ما بر این باور هستیم که گسترش همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیش از هر زمان دیگری در حال حاضر لازم است، شهرک صنعتی هرات بیشترین کالاهای اساسی خود را از ایران دریافت می‌کند و می‌تواند در اشتغال مردم ما نقش مهمی ایفا کند.

وی با اشاره به وجود ۸ هزار دانش‌آموز هراتی درس‌خوانده در خراسان رضوی؛ افزود: متقاضیان روزبه‌روز افزایش می‌یابند و این موجب همکاری بیشتر بین دو کشور می‌شود.

پیوند کلیه بیش از ۲۰۰ نفر در هرات با همکاری ایران

در ادامه سرکنسول ایران در هرات با بیان اینکه بسیاری از مشکلات هرات و خراسان رضوی با همکاری دو طرف قابل حل است؛ گفت: کمیته اقتصادی تا کنون توانسته بسیاری از مشکلات را حل کند، باید از ظرفیت خاص دو استان با تشکیل کمیته فرهنگی بهره برد.

محمود افخمی رشیدی بر لزوم تشکیل کمیته امنیتی و مرزی تاکید کرد و افزود: با توجه به تروریسم جهانی در این روزگار، مرزهای مشترک نیاز اساسی به این کمیته دارند.

وی در خصوص مشکلات ترانزیتی گفت: تا ۱۹ همین ماه جلسه مربوطه در تهران برگزار و این مسئله حل می‌شود.

سرکنسول ایران در هرات در خصوص مرکز فنی و حرفه‌ای فعال در هرات عنوان کرد: سالانه ۸۰۰ نفر در ۸ دوره ۶ ماهه شرکت می‌کنند، در قالب دو دوره ۴۰۰ نفره و سپس وارد بازار کار می‌شوند.

افخمی با اشاره به پیوند کلیه در هرات؛ بیان کرد: این کار بزرگی بود که در افغانستان نظیر نداشت، بیش از ۲۰۰ نفر در هرات پیوند شدند و این طرح در کابل نیز شروع شده است.

کلیدواژه