سنبله 25, 1397 14:27 Asia/Kabul
  • ادامه اعتراض «ائتلاف بزرگ ملی» افغانستان ضد قوانین انتخابات

در ادامه اعتراض «ائتلاف بزرگ ملی» افغانستان ، هواداران این حزب ، دفاتر کمیسیون انتخابات در ولایت‌های بلخ، قندهار و هرات را مسدود کردند.

به گزارش رادیو دری به نقل از تسنیم،هوداران ائتلاف بزرگ ملی افغانستان تهدید کردند اگر دولت اشرف غنی  و کمیسیون انتخابات این کشور اصلاح نظام انتخاباتی و استفاده از فناوری بیومتریک در روند رأی‌دهی را نپذیرد، دفاتر کمیسیون انتخابات در سایر ولایت‌ها را نیز مسدود خواهند کرد.

این ائتلاف، دولت افغانستان و کمیسیون انتخابات این کشور را به تبانی و تلاش برای سازماندهی انتخابات پارلمانی این کشور متهم می کند و خواستار رسیدگی نهادهای قضایی درباره این مسئله است.

ائتلاف بزرگ ملی افغانستان  از 35 حزب سیاسی تشکیل شده است ، همچنین هفته گذشته از هزاران شناسنامه جعلی که برای سازماندهی انتخابات تدارک دیده شده بود رونمایی کرد.

پس از این اقدام ائتلاف بزرگ ملی افغانستان ، کمیسیون انتخابات اعلام کرد نامزدانی که برای مخدوش کردن افکار عمومی  با این ائتلاف همکاری کنند از فهرست نهایی نامزدان انتخابات پارلمانی حذف خواهند شد .

 کمیسیون انتخابات افغانستان ضمن تاکید بر اینکه بخاطر  کمی زمان ،استفاده از سیستم بیومتریک در انتخابات امکان پذیر نیست ، به ثبت‌ جعلی هزاران  رای دهنده در انتخابات پارلمانی این کشور اعتراف کرده است  .

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، «سید حفیظ الله هاشمی» سخنگوی کمیسیون انتخابات افغانستان گفت ، از چهار و نیم میلیون افراد ثبت نام شده در  انتخابات، دستکم 78 هزار شناسنامه تکراری ثبت شده را شناسایی کرده‌اند  که از فهرست نهایی رای دهندگان خارج شده است .

 کمیسیون انتخابات آمار کسانی که در روند ثبت نام رای دهندگان شرکت کردند را 9 میلیون نفر اعلام کرده بود در حالی که از نظر احزاب سیاسی حدود 4 میلیون نفر در این روند شرکت کرده‌اند.

در همین حال "عبدالله عبدالله " رییس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان تاکید کرد ، برای تأمین منافع ملی افغانستان و بیرون رفت از بحران موجود برگزاری انتخابات پارلمانی تنها گزینه است و هیچ ملاحظه‌ی نمی‌تواند مانع برگزاری انتخابات پیش رو شود.

قرار است انتخابات پارلمانی افغانستان در بیستم  اکتبر  سالجاری برگزار شود.