میزان 12, 1397 13:41 Asia/Kabul

قوانین سخت طالبان به زند گی مردم، صدها خانواده را از ماورایی کوکچه تخار مجبور به آوارگی کرده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، در روزهای اخیر صدها خانواده از چندین ولسوالی تخار آوره شده به شهر تالقان مرکز ولایت تخار پناهنده شده اند. هرچند که این روز ها تخار شاهد درگیری های شدید میان طالبان و نیروهای امنیتی نیست، اما وضع مقررات سخت از سوی طالبان سبب بی خانمان شدن خانواده ها شده است.

بشیر بشار یکی از آموزگاران ولسوالی دشت قلعه که اکنون با خانواده اش به شهر تالقان مرکز ولایت تخار پناهنده شده است، میگویند؛ طالبان مردم را به دلیل تلویزیون دیدن استفاده از گوشی های هوشمند مجازات کرده اند. به گفته آقای بشارت مامورین حکومتی، آموزگاران و باشند گان این ولسوالی عرصه زند گان را به خود تنگ دیده مجبور به ترک خانه های شان شده اند.        

((بعد از اینکه ولسوالی دشت قلعه به دست طالبان سقوط کرد، به دلیل وضع قوانین سخت از سوی طالبان اکثر خانواده ها به مرکز تالقان و ولسوالی های امن همجوار پناه بردند.))

وفی الله رحمانی ریس شورای ولایتی تخار میگوید قدرتمند شدن طالبان در ولسوالی های ماورایی کوکچه سبب بی جاشدن مردم شده است. آقای رحمانی میگویند در روزها اخیر رقم مهاجرین به شدت در حال افزایش است.

((دلایل ناامنی و افزایش جنگ میان دولت و طالبان، مردم مجبور شدن خانه های شان را رها بکنن و جان خود را حفظ بکنن))

با این حال جواد هجری سخنگوی والی تخار میگوید رقم درست از آوره گان جنگی وجود ندارد، اما میگوید برای شماری از بیجا شده گان از سوی حکومت و نهادهای امداد رسان کمک شده است.

((به 2785 خانواده برای هرسه ماه آرد، روغن، و دیگر نیاز ها کمک صورت گرفته ))

طالبان در ولسوالی ینگی قلعه، دشت قلعه، خواجه بهاوالدین، درقد، خواجه غار و بهارک تخار حضور دارند. و بیشتر از آوارگان از ولسوالی های دشت قلعه، خواجه غار و بهارک اند. طالبان بیشتر در ولسوالی دشت قلعه به مردم عادی سخت گرفته اند.