شمارش 40 درصد از آراء انتخابات پارلمانی افغانستان
(last modified 1397-08-28T12:38:47+00:00 )
عقرب 28, 1397 17:08 Asia/Kabul
  • رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان
    رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان از شمارش حدود 40 درصد آراء صندوقهای انتخابات پارلمانی اخیر این کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بنابر این گزارش، «عبدالبدیع صیاد» که امروز دوشنبه در نشست خبری در کابل سخن می‌گفت، اعلام کرد که آرای بیش از ۲۰۰ منطقه در ولایت کابل تفتیش و بازشماری، شش ولایت تکمیل و بیش از ده منطقه دیگر در حال تکمیل شدن است.

رییس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت: با آنکه تصمیم در مورد استفاده از دستگاه‌های بیومتریک دیر گرفته شد؛ اما ما توانستیم از این دستگاه ها استفاده‌ای «مؤثری» کنیم.

این در حالی است که شماری از ناظران می‌گویند که استفاده از این دستگاه ها مانع از تقلب و تخلف گسترده در انتخابات پارلمانی نشده و کارمندان و حتی مقام های کمیسیون های انتخاباتی عمدا و آگاهانه، با «متمم» عنوان کردن نقش این دستگاه ها رأی گیری مانع از از استفاده «مؤثر» از این دستگاه ها شدند.

با این حال، صیاد تأکید کرد که در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، این نهاد وقت کافی برای آموزش کارمندان خود در زمینه استفاده از دستگاه های بیومتریک در اختیار خواهد داشت. تصمیم به استفاده از این تکنولوژی، تنها سه هفته قبل از برگزاری انتخابات پارلمانی گرفته شد و در اکثر حوزه ها، کارمندان کمیسیون با نحوه کارکرد این دستگاه ها آشنایی نداشتند.

صیاد همچنین گفت که بازشماری آرای صد در صدی ولایت کابل با کارمندان جدید ادامه دارد. به گفته او، شماری از دفاتر ولایتی این کمیسیون در ولایت‌های بغلان و پکتیا بسته هستند و او تأکید کرد که به فرهنگ بستن دروازه های کمیسیون، خاتمه داده شود. رییس کمیسیون انتخابات همچنین از نهادها، احزاب و افراد سیاسی خواست که از آنچه او «اتهام های بی اساس به کمیسیون مستقل انتخابات» خواند، پرهیز کنند.

کلیدواژه